Training geven

Met drie trainers komt het maar zeer zelden voor dat er geen trainer beschikbaar is op de maandagavond. Toch gebeurt het deze maandag in de herfstvakantie en er wordt gevraagd of ik misschien de training wil verzorgen. Dat lijkt me wel leuk, dus dat ga ik gewoon proberen.

Een loopmaatje haalt me op de fiets in terwijl ik naar de carpoolplaats loop en ik zie hoe ze iets versnelt. Die denkt natuurlijk dat ze laat is, omdat ik hier al loop. Als ik aankom, ben ik de derde en de anderen snappen niet waarom ik zo vroeg ben, dus ik leg het ze snel uit.
De groep groeit gestaag en er komt zelfs een nieuwe loper bij, die zich via de website had gemeld. Met een grote groep ga ik iets na half 8 op pad.
De minst snelle loper loopt voorop mee, zodat we niet te hard gaan. Na iets meer dan een kilometer stoppen we in een doodlopend straatje, om de oefeningen te gaan doen. We zwaaien en draaien wat om enigszins los te worden en ik probeer een balansoefening uit, die ik ooit van de fysio heb gekregen voor het versterken van mijn hamstrings. Die vinden mijn loopmaatjes kennelijk lastiger dan ik had verwacht, want ze wiebelen flink. Bij de loopscholing probeer ik een andere versie uit van de uitvalspassen.
Na de loopscholing laat ik de groep een steigerung doen naar een zijweg, waar ze doorheen mogen dribbelen, om vervolgens nog een steigerung te doen naar het einde van de straat. Ik haast me naar voren om de eerste lopers weer op te vangen.
We dribbelen nog een stukje door, waarna er nog een langere steigerung volgt en dan zijn we bijna op de plek waar ik het hoofdprogramma heb gepland. We staan inmiddels op een industrieterreintje en ik leg uit wat de bedoeling is. Je kunt hier een rechthoekig blokje om lopen. We beginnen met één zijde op tempo, daarna 2 en 3 en als laatste het hele blokje rond op tempo. De rust tussendoor is één of twee zijdes. Na het hele blok kom je zo weer precies bij het begin uit. Ik heb deze training niet zelf bedacht, maar van de trainster afgekeken. We zijn dit seizoen nog niet hier op het industrieterreintje geweest, dus het is een mooie afwisseling na de eerdere trainingen.
De groep start en ik ren de andere kant op. Halverwege sta ik ze alweer op te wachten, op het punt waar ze het tweede tempo mogen starten. Zo ren ik een beetje heen en weer, soms met de groep mee, soms ertegenin om te vragen hoe het gaat.
De nieuwe loper loopt aardig voorin mee, net achter de kopgroep van drie heren. Iets voor half 9 geef ik aan dat ze aan de laatste ronde beginnen. Het is vanaf hier 1,8 kilometer tot aan de carpoolplaats en ik verwacht daar wel bijna een kwartier voor nodig te hebben.
De vier heren zijn sneller terug dan verwacht en aan de zwetende gezichten te zien hebben ze er nog even alles uitgehaald wat erin zat. Als de rest van de groep ook weer terug is tellen we even de koppen. Een loopmaatje had ze toevallig al geteld en weet me te vertellen dat de groep uit 18 mensen bestaat.
Als iedereen weer op adem is gekomen, zetten we een dribbelpas in en gaat het weer rustig terug. Ik loop nu achteraan bij de minst snelle loopster, die wat last heeft van haar knie. De groep hobbelt rustig door, ze kennen de weg natuurlijk wel.
Op de carpoolplaats doen we nog een paar rekoefeningen, waarna de training afgelopen is. Ik krijg complimenten en een applausje voor mijn eerste training. Ik vond het erg leuk om te doen!

2 reacties op “Training geven

  1. Tiny Raijmakers schreef:

    Dan nu als de bliksem naar de opleiding toe;-)

Geef een reactie

