Sneller en sneller

Op maandagavond draaf ik weer op m’n gemak naar de carpoolplaats waar de training zal starten. Een klein groepje staat al te wachten. De meesten van hen zijn gisteren actief geweest tijdens de Estafetterun of de Twickelloop in onze woonplaats Borne. Zelf had ik andere verplichtingen, maar ik feliciteer ze met de goede tijden die ze hebben neergezet.
Met z’n twaalven gaan we op stap. Op een parkeerplaats voeren we onze oefeningen uit, waaronder wat sit-ups, crunches en een plank. Het asfalt is wat hard voor m’n ruggengraat en de steentjes drukken in m’n handpalmen. Dit soort oefeningen zijn toch wat comfortabeler op een matje.
We lopen nog een stukje verder naar het startpunt van het hoofdprogramma, waar de trainer uitlegt wat de bedoeling is: we gaan een lange lus en een korte lus lopen als een achtje. Na elke lus krijg je een minuut rust. De lange lus zal tussen de 850 en 900 meter zijn en de korte is zo’n 500 meter.
Samen met een loopmaatje val ik eerst de lange lus aan. De bedoeling is om deze iets boven je 10 kilometertempo te lopen en de kortere lus dan iets eronder.
Een kat draait een rondje op straat, voordat hij wegschiet. Na een stukje doorgaande weg duiken we de woonwijk weer in, waar ook LED-lampen als straatverlichting zijn neergezet. Het lijken wel bouwlampen!
In 3 minuten en 48 seconden ronden we de eerste lus af, die ongeveer 860 meter blijkt te zijn. Dat ging best hard en we vinden dat dat de volgende ronde wel iets minder snel mag gaan.
Voordat we goed en wel zijn bijgekomen, gaan we al op weg voor de kortere lus. Tussen de hekjes door op de stoep en de eerste weg rechts. Ruim 500 meter in 2:04.
Voor de tweede keer beginnen we gezamenlijk aan de lange ronde. In de eerste paar honderd meter wisselen we nog een paar woorden, daarna wordt het toch wat stiller. Zodra ik de tijd in beeld heb, laat ik het mijn loopmaatje weten: we hebben 10 seconden sneller gelopen! Mijn loopmaatje biedt zijn excuses al aan, omdat we juist langzamer zouden gaan lopen, maar we liepen er natuurlijk wel met z’n tweeën.
Ik sta zo te kletsen, dat we een wat langere pauze hebben voordat we weer aan de korte lus beginnen. Die gaat 1 seconde sneller dan de eerste. Dat is tenminste aardig constant.
We gaan weer door naar de lange ronde. Een trein rijdt langs. We zeggen niet meer zoveel. Nadat ik afgeklokt heb, begin ik te lachen. Wat nou rustiger aan doen? We hebben er gewoon nog eens 2 seconden afgehaald.
Bij de korte ronde volg ik mijn loopmaatje. Ook deze keer snoepen we één seconde van de vorige tijd af. Mijn loopmaatje vindt het eigenlijk wel welletjes. Zijn knie begint wat op te spelen. De trainer geeft aan dat ik nog één keer de lange lus kan doen, mijn loopmaatje zal voor de korte lus gaan.
In mijn uppie vertrek ik dus voor de laatste keer langs het spoor. Ik vind het lastig om het goede tempo te vinden en heb het idee dat ik wat minder hard loop. Het is in elk geval wel zwaar en dat merk ik nu ook aan mijn ademhaling. Ik draai de straat met de bouwlampen weer in en klok op precies hetzelfde punt af. De tijd is 3:29. Oeps. Dat is nog eens 7 seconden sneller dan de laatste keer.
Mijn loopmaatje blijkt toch voor de langere ronde gekozen te hebben en komt achter me aan. Ik vertel dat ik nu wel weet wie er aan het tempo liep te trekken.
Als iedereen er weer is, gaan we op een rustig tempo weer terug naar de carpoolplaats. Na afloop loop ik met de trainer mee. Hij geeft aan dat het helemaal niet zo erg is om harder te lopen dan je gepland had, zolang je dat tempo dan maar goed vast kan houden. Dat is me in elk geval gelukt. Sterker nog, ik was elke ronde sneller dan de vorige. Ik ben zo langzamerhand wel benieuwd geworden wat ik op dit  moment zou lopen op een 5 of 10 kilometer. Misschien binnenkort toch maar weer eens uittesten…

3 reacties op “Sneller en sneller

  1. Taallent schreef:

    Dit is een leuke training. Goed ook dat je zo soepel sneller loopt. Ik ben benieuwd of je 5 km tijd er aan gaat;)

Geef een reactie

