Geen kattenpis

O ja, ik ben weer eens vergeten mijn horloge op te laden. Snel aan de lader dan maar. Iets later dan de bedoeling was stap ik ermee de deur uit naar de training. De startplaats is nu een stuk dichterbij en ik heb nog 6 minuten om er te komen.
Als ik aan kom lopen, zet de groep zich net in beweging. Dat scheelt mij weer de weg oversteken. We lopen naar een parkeerplaats, waar we de oefeningen en de loopscholing doen. Vervolgens gaan we naar een rustig wijkje, waar je makkelijk een paar blokjes om kunt lopen.
We gaan vandaag voor een blokje van ongeveer 350 meter, maar het wordt wel een piramidetraining. Dat betekent dat we beginnen met één keer het blokje rond, dan twee keer en ook nog eens 3 keer achter elkaar. Vervolgens weer twee keer en als laatste één keer. Tussendoor krijg je de helft van je looptijd rust.
Met twee heren begin ik aan het eerste rondje. In de straat aan de andere kant van het huizenblok hangt een vaag geurtje: kattenpis. We lopen het grootste gedeelte over de straat, dan kun je de bochten mooi nemen en er rijdt toch nauwelijks een auto hier.
Het eerste blokje klok ik in 1:23. Even denken, hoeveel pauze hebben we dan? Slechts 40 seconden? Dat is niet veel. Ik kijk nu al uit naar de pauze na de drie blokken.
De twee blokken samen gaan in 2:53. Ik kan nog mooi met de heren mee, maar bij de drie blokken lopen ze toch iets bij me weg. Als ik de straat voor de laatste keer weer inloop, krijg ik een kilometertijd door van 4:14. Dat is dan weer geen kattenpis! Elf seconden later is de derde ronde voltooid en wacht ons de lange rust, waar ik al naar uitkeek.
Nu is het afbouwen en dat is mentaal makkelijker: nog maar 2 blokjes deze keer. Ik doe er 2 seconden langer over dan de eerste keer. Na de rust is het helemaal feest: één blokje! Het zou kunnen dat we hierna gewoon verder gaan met de volgende piramide, maar de heren zetten er flink de sokken in en ik volg: 1:20 deze keer.
Na een iets langere rust gaan we inderdaad gewoon weer opnieuw beginnen, met één blokje dus. De tijd is hetzelfde als de eerste keer, al begin ik nu ineens wel wat zware benen te krijgen. Eén van de heren houdt het al iets eerder voor gezien. Als laatste doen we nog eens 2 blokjes om in 2:58.
Het aardige van deze training is dat we de minst snelle lopers wel hebben ingehaald, maar dat het voor iedereen op zijn of haar eigen niveau best zwaar was. De hele groep staat dan ook flink uit te puffen en we wandelen eerst een stukje terug, waarna we nog een rustige dribbelpas inzetten.
Samen met een loopmaatje zet ik koers naar huis, terwijl mijn clubgenootjes langsfietsen. Met 9,7 km in totaal hebben we zo nog best een aardige afstand afgelegd vanaf de nieuwe startplaats.

Geef een reactie

