Daar is de dertiger dan

Na enig getreuzel ga ik zaterdag aan het eind van de ochtend weer op stap voor mijn wekelijkse duurloop. Het weer is nogal nat, dus ik start maar gewoon vanuit huis. Vandaag is het de bedoeling om in elk geval een dertiger te lopen. Dat is dan ook gelijk de laatste voor de marathon over 3 weken.
Via het industrieterreintje loop ik naar het bos. Het is alweer een tijdje geleden dat ik via deze kant ben gelopen en ik zie dat er een straat volledig door hoge hekken is afgesloten. Wel handig om te weten, ik ga ook weleens via die straat.
Ik krijg het al snel warm en knoop mijn winddichte hesje achterop de Camelbak. Via twee tunneltjes onder de snelwegen door kom ik in het bos terecht.

Twickelboerderij
Ik hoor een auto in de verte gas geven en niet veel later komt er een staalblauwe Jeep de bocht om. Hij geeft direct weer gas, maar houdt zich vervolgens in. Er is iets vreemds aan de auto… Ah, de kentekenplaat ontbreekt. De ramen zijn geblindeerd en als de auto voorbij is en ik een steelse blik achterom werp, zie ik dat er aan de achterkant ook geen kentekenplaat op zit. Dat is geen toeval en op zijn minst verdacht. Als hij uit het zicht is, hoor ik hem weer flink gas geven.
De auto houdt me nog wel even bezig als ik verder loop. Zouden ze op de vlucht zijn voor iets? Of gewoon in het bos over zandweggetjes aan het crossen? Het eerste lijkt mij waarschijnlijker.
Onder druppende bomen door bereik ik de rand van het bos en ik steek de weg tussen Hengelo en Delden over. Parallel aan de spoorlijn vervolg ik mijn weg. Hoog boven mij razen de auto’s over de snelweg.
Op een grote plas water aan de rand van Hengelo dobberen verschillende watervogels. Eenden, meerkoetjes, meeuwen en een fuut, die onder water duikt op zoek naar eten. Vanuit een soort betonnen huisje komt er nog water bij.

water bij Hengelo
Ik groet een andere hardloopster, die me langs het snelstromende beekje tegemoet komt. Ik ken de weg hier inmiddels wel en na een straat met huizen neem ik een schelpenpaadje door een klein stukje bos, hoewel mijn horloge het daar niet helemaal mee eens is.
Er wordt gehockeyd op de velden. Ik zie er niks van, maar kan het horen aan het geluid van de bal tegen de sticks. Een vrouw speelt met haar hond tussen de bomen en aan het einde van het pad ga ik de trap op naar de brug over het Twentekanaal.
Aan de overkant van het kanaal zie ik dat het hobbelige graspaadje dat ik ooit weleens genomen heb nu getransformeerd is in een fietspad. Een goede reden om nog eens kort van mijn route af te wijken. Het pad loopt mooi langs het kanaal. Halverwege is een andere ingang dichtgebouwd met grote rollen hooi.

langs het kanaal
Het begint te regenen en het viaduct van de snelweg komt in zicht. Ik trek mijn hesje weer aan en wacht even tot het wat minder wordt, want het gaat ineens best hard met al dat water.
Boven het kanaal ziet het grijs van de regen. Een groot schip vaart langs en de roeiers die van de andere kant komen gaan aan de kant. Het lijkt weinig zin te hebben om te wachten tot het wat droger wordt, dus ik ga maar weer verder.
Een boer heeft een bordje aan een hek gehangen, dat honden absoluut niet in de wei mogen komen. Ik dacht dat dat vooral was vanwege het risico op doodgeboren kalveren als de hond een ziekte overbrengt door in de wei te poepen, maar hier staat bij dat er koeien uitgebroken zijn geweest door een hond en dat er daardoor ook eentje is overleden. In elk geval al twee goede redenen om je als hondenbezitter aan deze regel te houden.
Het pad is nu niet meer dan een smal uitgesleten spoor in het gras. Over de drassige ondergrond komen een paar vrouwen me tegemoet met hun honden. Ze hebben de capuchons opgezet tegen de wind en de regen. Ik ben blij als ik van het paadje af kan, wat meer naar de beschutting van de bomen.
Ik vind het pad dat ik zoek, het Oelerschoolpad. Het is een mooi paadje door het bos. De regendruppels maken kringen in het water van een klein beekje. Hoewel ik hier ook niet droog loop, voelt het toch prettiger dan op de open vlakte naast het kanaal.

Oelerschoolpad
Vanuit het bos komt al snel de Oeler watermolen in zicht. Ik draaf over het bruggetje. Het water raast eronderdoor. Naast het pad staat een groepje koeien me nieuwsgierig aan te kijken.
Bij een boerderij lopen een heleboel vogels buiten. Eenden, ganzen en kippen. Een groepje krielkippen rent eensgezind over de oprit en ik vraag me af of dat de kuikentjes waren die ik hier vorig jaar heb gezien.
Een lange, rechte zandweg ligt voor me, maar saai is het niet. Aan beide zijden doemen heidevelden op met plassen water. Het is inmiddels gestopt met regenen, dus het oppervlak is spiegelglad.

heideveld
Ik neem een doorsteekje naar een zandweg die me precies de andere kant op stuurt. Een grote groep fietsers fietst er net overheen, het zijn er volgens mij wel 40 tot 50 en ze zijn voorzien van regenjassen en poncho’s.
Als er naast de weg een mountainbikepaadje opduikt, verdwijn ik snel het bos in. Modderplassen, hobbels en bobbels, scherpe bochtjes en een bruggetje. Het is een stuk interessanter dan de rechte zandweg. Als de singletrack eindigt, ga ik verder over een fietspad over de heidevelden. Tussen de bosjes en boompjes door wisselt het uitzicht voortdurend.

doorkijkje
Voor me is de lucht wat lichter, maar achter mij staan er donkere wolken aan de hemel. De zwaluwen vliegen laag over het grasland, dat volgt op de heidevelden. Zo bereik ik de huizen aan de rand van Beckum.
Een eindje verder neem ik een onbekend pad. Het is even goed kijken, want ik zie een bord staan dat het een eigen weg is, maar er blijkt een mooi wandelpad verder te lopen. Eentje om te onthouden. Schaapjes staren me ongegeneerd aan, terwijl het weer begint te regenen.

schaapjes
Er zijn wat keuzemogelijkheden in het bos. Via een singletrack kom ik uit bij een beek. Welke beek het is zou ik zo niet weten. Een modderig pad leidt me over de oever, waar ik een jongen tegenkom die duidelijk gaat vissen.

beek
Langs de lange zandweg die me vervolgens weer terug leidt richting Delden vind ik opnieuw een mountainbikepaadje en daar huppel ik vrolijk overheen. Voor zover je van huppelen kunt spreken, want met mijn normale schoenen is de modder best glad en ik moet goed uitkijken dat ik niet uitglij.

blauwe lucht
Maïsvelden belemmeren het uitzicht een beetje en zo af en toe vang ik de zware geur van de springbalsemien op, die rijkelijk langs de weg bloeit in allerlei roze tinten. De weg is breed en zacht door alle regen. Aan het einde klim ik tegen een dijkje op, waarna ik het Twentekanaal weer oversteek. Ook hier heb ik de route van vorig jaar een beetje aangepast, want ik heb een tijd geleden een paadje ontdekt dat ik eens wil uitproberen. Eerst een stukje langs het kanaal, waarna ik het pad vind. Het brengt me langs een waterstroompje naar de golfbaan van Delden. Het is hier een stuk drukker dan bij die andere golfbaan waar ik weleens langskom.
In de berm staat een enorme hoeveelheid paddenstoelen in boogvormen tussen de bomen. Het past goed bij het herfstachtige weer van vandaag, al breekt de zon inmiddels ook een beetje door.

paddenstoelen
Na de golfbaan volgt een woonwijk: fris, groen en lekker rustig. Dan sta ik weer op bekend terrein en gaat het over de hoge voetgangersbrug naar kasteel Twickel toe. Er hangen niet meer zoveel slotjes aan het hekwerk. Kennelijk zijn ze eraf gehaald, om te voorkomen dat het uit de hand loopt en het hek van de brug af valt.
Roodborstjes hippen over de wandelpaden. Op boomstammen groeien welig elfenbankjes. Een kikkertje hupt weg in de poel op het heideveldje.

poel
Ik voel me niet eens echt moe als ik het viaduct op ren voor de laatste kilometer. Ik heb al vaker gemerkt dat duurlopen in de regen zo slecht nog niet zijn. Het loopt vaak beter dan met een warm, stralend zonnetje. Met precies 34 kilometer op de klok heb ik deze keer in elk geval vertrouwen gekregen in de marathon.

2 reacties op “Daar is de dertiger dan

  1. Tiny Raijmakers schreef:

    Geen beter loopweer dan regenweer!

Geef een reactie

