Porto en Gaia

Mijn schoenen zijn nog niet helemaal droog van dinsdag als ik ze op donderdagochtend weer aantrek voor een tweede rondje door Porto. Het duurt lang voordat mijn horloge voldoende satellieten heeft gevonden, maar dan weet hij toch waar ik ben.
De straten zijn nat, want het heeft vanochtend vroeg opnieuw geregend. Ik zet koers naar de Luíz I brug. Over het onderste deel kan het normale verkeer en over het bovenste deel rijden trams. Als voetganger kun je beide oversteekmogelijkheden gebruiken. Ik weet eigenlijk wel dat ik het bovenste brugdeel moet hebben voor mijn route, maar mijn pijltje wijst naar de trap naar beneden, waar ik dinsdag ook overheen ben gekomen. Volgens mij klopt het niet, maar misschien is het wel handiger, want ik wil aan de andere kant langs de rivier de Douro verder lopen en dat is vast niet zo heel hoog.

steegje naar trap
Vandaag wordt er wel gewerkt aan de trap. Het deel dat open lag, is nu met zand dichtgemaakt en en er lopen bandensporen overheen. Beneden aangekomen ga ik de brug over naar Gaia, de stad op de andere oever. Ik sla linksaf, maar ik kom niet op de weg terecht die ik moet hebben. Daarvoor moet ik toch eerst omhoog en ik kom uiteindelijk op het laatste stuk van de route terecht, waardoor mijn horloge vindt dat ik er al bijna ben. Ik had het kunnen weten en had mijn horloge beter even kunnen pauzeren, maar ik ben weer eigenwijs geweest. Dan maar verder met het uitgeprinte kaartje.
Bovenaan vind ik het goede weggetje, dat me tussen een paar vervallen panden door naar beneden leidt. Twee hardlopers komen achter me aan, maar nemen al snel een andere weg.
Iets lager langs de weg staat een vervallen kerkje. De ruiten zijn kapot en de muren zijn beklad.

vervallen kerkje
Aan de overkant rijdt een metro hoog langs de rotswand. Vanaf hier kan ik de brug achter mij mooi zien, met aan de overkant de oude stadsmuur, waar we de eerste dag al overheen hebben gelopen.

Pont Luíz I
Ik ga onder een enorme, licht gekleurde brug door en kom steeds dichter bij de oude spoorbrug. Als ik eronder sta, zie ik wel waarom de brug afgesloten is. De vloer bestaat uit spoorbielzen met grote tussenruimtes. Daar kun je niet veilig overheen lopen. Er is een nieuwe brug naast gebouwd, die zeer waarschijnlijk ook voorzien is van een dubbele spoorlijn.

oude spoorbrug Eiffel
Een klein stukje na de nieuwe spoorbrug kan ik kiezen of ik het nieuw uitziende fietspad langs de rivier ga volgen of dat ik een zandweggetje neem, dat achter het terrein van een bedrijf langsgaat. Ik kies voor de zandweg, zo staat het ook op mijn kaartje. Al snel is het niet meer dan een uitgesleten spoor in het gras.

paadje
Het is best apart als ik even later over modderige sporen langs maïsvelden en moestuintjes loop. Zwaluwen vliegen laag over en ik groet een paar mannen die in de tuintjes aan het werk zijn. Het paadje dat ik heb genomen lijkt dood te lopen bij een soort smal, betonnen bruggetje. Ik probeer er nog overheen te lopen, maar stuit op een wirwar van struikjes en brandnetels, waardoor ik toch besluit om even een stukje terug te gaan.

langs moestuintjes
Een blauw touw is over het pad gespannen vlakbij een huis, waar een hond ernstig loopt te blaffen. Er staat ook een vrouw bij en ik vraag of ik erlangs mag. Dat mag gelukkig, dus ik stap over het touw heen. De hond loopt wel mee, maar doet niks. Bij een splitsing blaffen er rechts ook honden, dus ik  kies links. Iets anders dan gepland, maar het maakt qua afstand niet uit. Op een drafje beklim ik de berg over zachte zandpaden in de schaduw van de bomen. Wat een mooi pad is dit, ik ben blij dat ik dit gevonden heb.
Bovenop de berg kruis ik de snelweg. Eerst eronderdoor, om vervolgens na nog een flinke klim met een brug over de weg heen te gaan. Dat is wel apart, want halverwege de brug kom ik in een klein wijkje dat zo’n beetje in een klaverblad is gebouwd. Dan nog het tweede stukje van de snelweg over. Via smalle, hobbelige straatjes loop ik een heel stuk naar beneden. Er stroomt een beekje door het oude wijkje.

woonwijk
Ik kom weer in de buurt van de moderne spoorbrug en moet een stuk omhoog om eronderdoor te kunnen. Volgens mijn kaartje moet ik een smal paadje nemen om vervolgens bij de oude spoorbrug te komen, maar er is alleen een doorgang over een muurtje en door een kapotgemaakt hek, vlakbij een vervallen villa. Ik geloof niet dat dat een officieel pad is, dus ik loop verder langs de weg.

vervallen villa
Op de hoek van een straat is een parkje ingericht met een mooi uitkijkpunt. Bij een garage wordt er net wat losgedraaid bij een auto zonder grill en de vloeistoffen stromen eruit, zo de stoep over. Een vrouw voert de duiven, die in groten getale op haar af komen.
Ik pas mijn route wat aan, omdat ik de doorsteek bij de oude spoorbrug heb gemist. Via een grotere weg zet ik weer koers naar de Luíz I brug. Natuurlijk moet ik ook nog even een rondje door het kleine parkje maken, dat er vlak voor ligt. Daar is een heel verrassende grot gemaakt, maar de waterbassins zijn helaas leeg. Bovenop de grot heb je een prachtig uitzicht over de brug en Porto.

Porto met Luíz I brug
Via het bovenste brugdeel ga ik weer terug. Dit is eigenlijk ook ontzettend hoog en dat levert opnieuw een prachtig uitzicht op over de rivier de Douro en de gekleurde huisjes van Porto langs de kade.

over de Douro
Mijn route wordt nu ook weer opgepikt door mijn horloge. Ik kom langs het treinstation, dat er aan de buitenkant helemaal niet zo bijzonder uitziet (op de foto rechts). De hal is van binnen volledig betegeld met de mooiste schilderingen erop. Het heeft 11 jaar geduurd om dat allemaal te maken.

treinstation
Hoewel ik inmiddels wel ongeveer weet hoe ik terug moet lopen naar het hotel, presteer ik het toch nog om een doodlopend steegje in te lopen. Ik dacht dat het een doorsteekje was en dat dat praktisch was…
Vandaag heb ik de missende meters van dinsdag er wel weer bijgelopen. In totaal was het ruim 10 kilometer. De blauwe lucht wint het uiteindelijk van de donkere wolken en de rest van de dag hebben we prima weer.

Geef een reactie

