Code oranje in Porto

Het water komt met bakken uit de lucht en stroomt over de straat en stoep naar beneden. Vanuit ons basic hotelletje in Porto ga ik eerst een stukje tegen de stroompjes in omhoog en probeer een beetje langs de gevels te lopen, waar nog wat afdakjes te vinden zijn. Niet dat dat nou veel helpt, want het water moet ook van die afdakjes af, wat resulteert in een flinke douche.
Ik steek een pleintje over en de weg helt nu omlaag. Mijn schoenen lijken nog best aardig grip te hebben op de kleine, gladde straatsteentjes, die in mooie patronen gelegd zijn. Binnen de kortste keren ben ik doorweekt en de wind komt me tegemoet vanaf de rivier de Douro. Onder een brug stop ik een momentje. Foto’s maken zal vandaag niet zo gemakkelijk zijn, maar vanaf dit punt kan ik links een oude spoorbrug zien die door Eiffel is ontworpen en rechts de Luís I brug die door Seyrig, een leerling van Eiffel, is ontworpen.

image

image

De wind heeft vrij spel bij de rivier en blaast door mijn natte kleding heen. Over een braakliggend stuk grond neem ik een uitgesleten paadje. Ik kan me niet voorstellen dat dit mijn officiële route is, maar dat maakt niet zoveel uit. Onder een brug is een parkeerplaats ingericht en ik kan er mooi droog lopen. De oude stadsmuur doemt op en via een heleboel trappen ga ik omlaag. De helft van de trappen is opengebroken en de werklui die daarmee bezig zijn staan in groepjes binnen te schuilen en kijken verbaasd als ik door de stromende regen langskom. Ik wens ze een “bon dia!” (meer Portugees weet ik zo ook niet) terwijl ik enigszins voorzichtig over de ongelijke treden afdaal.
Helemaal beneden passeer ik het kleine tramlijntje dat steil tegen de berg opgaat aan de voet van de Luís I brug. Moet ik nou direct de trap weer op? Ik loop erlangs, maar de weg gaat een tunnel in en dat klopt sowieso niet. Terug naar de trap dus. Overmoedig begin ik met twee treden tegelijk omhoog te rennen, maar dat houd ik niet helemaal tot bovenaan vol.
Ook hier wordt gewerkt (of iets wat daarop lijkt) en een modderstroom komt me over de traptreden tegemoet.

image

Ineens sta ik vlakbij de grote kathedraal van Porto. Ik heb geen droge draad meer aan mijn lijf, dus de lens van m’n telefoon droog maken lukt nu al niet meer.

image

Smalle steegjes leiden me naar beneden. Het water stroomt rijkelijk over de keien van verschillende grootte. Het voordeel is wel dat ik hier mooi beschut loop en zo zie ik ook nog hele leuke stukjes van de stad. Gisteren hadden we gelukkig wel mooi weer en toen hebben we de highlights al gezien tijdens een fietstour. Toen hoorde ik ook dat er voor vandaag code oranje afgegeven was in verband met de hoeveelheid regen en harde windstoten.
Voor een kerkje met handbeschilderde, blauwwitte tegeltjes aan de muren worden groenten uitgeladen voor het restaurantje ertegenover. Die tegeltjes zie je overal in de stad, vooral bij kerkjes, maar ook op de hoge huizen.

image

Smalle en brede straten wisselen elkaar af. In de tramrails stroomt het water zonder belemmeringen naar beneden en dat gaat best hard. Ik loop langs een hoge muur en duik smalle steegjes in. Een man wijst naar de lucht, alsof ik niet doorheb dat het regent. Ik verwacht dat de meeste mensen me knettergek vinden, dat ik door de stromende regen loop.
Paarse bloemetjes groeien over de muren. In deze straatjes zijn verder alleen voordeuren van woningen te vinden.
Ik stuit op een grote boog met bassins eronder. Daar kan ik mooi even droog en uit de wind staan. Het jaartal 1899 staat op een uitgehouwen steen. Niemand kijkt er waarschijnlijk nog naar om.

image

Op mijn klokje zie ik dat ik nog maar 3,6 km van de 9 te gaan heb. Heb ik dan het park gemist, dat halverwege de route moest zitten? Zo af en toe was het pijltje niet helemaal duidelijk, dus ik heb de route ongeveer gevolgd.
Dan duikt er ineens een grote koepel op. Dat is een stukje van het park. Wel het tweede deel, dus ik heb inderdaad het eerste stukje park gemist.
Voor de groenige koepel staat een klein draaimolentje. Het ziet er maar triest uit met dit weer.

image

Ik loop om het ronde gebouw heen. Het water klettert naar beneden. De loslopende pauwen hebben het goed bekeken en scharrelen droog onder de overkapping rond. Bij een grote vijver staan rode stoeltjes. Een bruggetje onder een lange boog met gekleurde lintjes gaat naar een eilandje. De lintjes flapperen in de wind.
Ik verlaat het park over het zacht geworden onverharde pad. De volgende straat die ik moet hebben is opgebroken en ik wandel achter twee dames met paraplus aan over de stoep.
Een klein parkje heeft een vijver met een bruggetje erover en daar loop ik natuurlijk overheen. Eendjes zitten in een rij op de kant.

image

De hoogste toren van Porto doemt op. Die hebben we gisteren al beklommen. Aan de voet ervan ligt ook een parkje met eettentjes eronder. De hekken van het bovenste deel zijn gesloten, dus ik kan er niet overheen lopen.
Ik herken de omgeving weer. De grote Allee met een standbeeld erop. Nu alleen nog een stuk flink omhoog. Het is hier nog best druk. Mensen diep weggedoken in capuchons en onder paraplus. Ik word vrolijk van het feit dat ik me niet heb laten tegenhouden en dat ik hier volledig doorweekt loop. Koud heb ik het niet en ik ben er bijna. Met een gulle lach naar alle voorbijgangers ren ik voor m’n gevoel best vlot bergop. Na de laatste bocht zie ik de letters van het Coliseu alweer, waartegenover het hotel zit. Ondanks code oranje heb ik best een leuk rondje gemaakt.

Foto’s 5 en 8 zijn een dag later gemaakt.

2 reacties op “Code oranje in Porto

  1. Hedwig schreef:

    Wat een mooi verhaal weer Elsa, ondanks de regen droomde ik even weg naar Portugal. Die tegeltjes heten trouwens ‘Azulejos’ ; zijn 1 van de dingen waar t land bekend om is; ik vind ze erg mooi! Fijne vakantie nog!!!

Geef een reactie

