De snelste groep

Op maandag kies ik wederom voor de fietstraining van de lokale triatlonvereniging, zodat ik niet met m’n vaste loopgroep meekan. De triatlonvereniging heeft op dinsdag wel een looptraining, die ik daarvoor in de plaats ga doen.
Ik ga er lopend naartoe. Het is aan de andere kant van Borne, bijna 2 kilometer vanaf mijn huis. Donkere wolken dreigen, maar voorlopig is het nog droog en de temperatuur is aangenaam.
Als ik aan kom lopen, staat er al een flinke groep lopers te wachten. Ik tel ze niet, maar ik verwacht dat het er rond de 40 zijn. Tot mijn verrassing staan er ook een aantal loopmaatjes van mijn eigen groep tussen. Gezamenlijk lopen we een hele ronde in over het parcours van de Run Bike Run. Achter de vijver langs, door de tunnel en dan vals plat omhoog naar het centrum. Daar stoppen we even om iedereen bij te laten komen en er wordt verteld dat de start en finish hier zijn.
We lopen weer terug door de tunnel naar de grote vijver, waar er groepen gemaakt worden. De snelle lopers moeten blijven staan, de snellere lopers (47-55 minuten op de 10 km) gaan met de ene trainer mee en de snelste lopers gaan met een andere trainer mee. Mijn loopmaatjes gaan naar de snellere groep, terwijl ik nog even bevestiging zoek bij de trainer of ik wel echt bij de snelste groep hoor. Op basis van mijn PR wel, dus ik loop met 7 heren mee achter de bijbehorende trainer aan. Bij de fietstraining zat ik juist in de langzaamste groep.
We beginnen met losmakende oefeningen en loopscholing, zo te merken voor iedereen in de groep wel bekend. Na een paar korte versnellinkjes neemt de trainer ons mee naar de plek waar we komende zaterdag met een bocht op het fietspad langs de vijver terechtkomen. Vanaf hier gaan we een paar intervallen doen. Langs de vijver, de beruchte trap op en over het gras weer naar beneden, waarna we terug moeten dribbelen. Het gaat vrij hard, al probeer ik het wel in mijn eigen tempo te doen. Het dribbeltempo van sommige anderen ligt ook best hoog. Na drie keer stoppen we even en de trainer vraagt of we al weten hoe we de trap gaan nemen. Ik doe gewoon elke tree een aparte stap, maar er zijn er ook die 1 à 2 treden per keer doen. De treden zijn ongeveer een halve meter diep. We gaan het  nog twee keer doen. Ik probeer het eens uit om 2 treden tegelijk te pakken, maar dat doe ik maar één keer. Met kleine pasjes kun je volgens mij veel beter je arminzet gebruiken om omhoog te komen.
Over het schelpenpaadje achter de vijver langs lopen we naar de tunnel, waar we de volgende intervallen gaan doen: de tunnel door en rechtsaf tot aan de eerste drempel. Dan tweemaal oversteken en aan de andere kant van de weg de tunnel weer door tot aan de rotonde.
De tunnel uit is zwaar. Eenmaal weer bij de rotonde heb ik nauwelijks tijd om op adem te komen, want een echte rustpauze zit er aan deze kant niet in. Gaan maar weer. Ik hang inmiddels wel achteraan de groep en gok dat de anderen iets ruimer onder de 47 minuten zitten op de 10 kilometer.
Nadat we na 4 intervallen weer bij elkaar zijn, gaan we deze nog een keer doen, maar dan een stuk langer door, de straat in die vals plat omhoog loopt. De bedoeling is om hier je wedstrijdtempo te pakken. Welk tempo dat voor mij is, weet ik eigenlijk niet. Ik gok maar op 10 kilometertempo.
Natuurlijk loop ik veel te hard. Ik probeer het halverwege wel te corrigeren, maar ik ben veel te snel over. Ik vraag eens aan de trainer welk tempo ik aan zou moeten houden en die denkt ook dat het 10 kilometertempo zeker in de eerste run wel te doen moet zijn. Ondertussen lopen we op een wat rustiger tempo weer richting de vijver, waar we nog een toetje voor de kiezen krijgen. We hadden de andere groepen hier al bezig gezien op de paadjes rond de vijver. We gaan zigzaggen over de paadjes, waarbij we elke keer een U-vorm op snelheid doen en een kort stukje over het fietspad op dribbeltempo. Het valt me mee dat ik nu weer midden in de groep kan blijven.
Terwijl we om de vijver heen uitlopen, komen we de andere groep met mijn loopmaatjes erin tegen en we geven elkaar even een high five. Bij de startplaats vermengen de groepen zich weer. Mijn loopmaatjes gaan voor de duo-deelname, zij hoeven alleen het loopdeel te doen. Waarschijnlijk staan ze op hun fietser te wachten als ik terugkom van mijn fietsronde, want de teams starten een uur later dan de individuele deelnemers.
We krijgen nog wat tips (plak een gelletje aan de stang van je fiets, eet niet teveel eiwitten van tevoren) en dan zit het erop. Terwijl ik achter een paar anderen aan richting huis loop, probeer ik de tips tot me door te laten dringen en eruit te pikken wat voor mij belangrijk is. Ben ik er klaar voor? We gaan het zien!

3 reacties op “De snelste groep

  1. mrs tralala schreef:

    En, hoe is ‘t gegaan?

Geef een reactie

