Kapot op kronkelpaadjes

Op donderdagmorgen begeef ik mij voor werktijd naar de Rijsserberg. De mountainbikeroute die hier aangelegd is, is nu af en ik ben van plan om er een heel stuk van te lopen.
Direct als ik het bos inga, stuit ik al op de route. Ik heb wel eens eerder stukjes gelopen en die liep ik dan tegen de rijrichting in. Zo kun je makkelijk aan de kant als er ineens een mountainbiker opduikt. Nu ga ik toch de andere kant op, anders kan ik de bordjes niet volgen en dan ben ik straks vast ergens de route kwijt.
Het begin is nog vlak. Dat is handig, want zo kan ik mooi nog even opwarmen. Na een kilometer rustig hobbelen over de smalle paadjes, is het tijd voor wat meer tempo. Het gas gaat erop en de paadjes gaan nu ook alle kanten op. Omhoog, omlaag, naar links en naar rechts.

150723_1_singletrack
Hoewel ik echt hard m’n best doe, is de volgende kilometertijd enigszins teleurstellend. Net onder de 6 minuten. Vanuit mijn ooghoek zie ik een mountainbiker aankomen en ik sta mooi op tijd aan de kant. Niet veel later komt er nog eentje langs en ik zie dat ik ook niet de enige ben die hier loopt, als ik een man inhaal die over het kronkelige paadje wandelt.
De singletrack wordt steeds heftiger. Er lijkt geen einde aan te komen. Na 2,5 kilometer wordt het paadje iets vlakker en vind ik het wel even mooi geweest. Op een rustig tempo ga ik verder, totdat ik voldoende hersteld zal zijn.
Ik steek een weg over, maar het duurt lang voordat ik weer zin heb om tempo te maken. Als ik de singletracks induik, doe ik wel mijn best om er een flink tempo van te maken. Het gaat wat moeizaam en mijn ademhaling vliegt uit de bocht. Nu gaat het ook nog eens flink tegen de bult op. Er passeren nog een paar mountainbikers, die ik ook op tijd in de gaten heb. Ik had verwacht dat er op doordeweekse dagen niet zoveel verkeer zou zijn, maar het is nu natuurlijk wel vakantie.

in het bos
Zo langzamerhand moet ik eens zien dat ik een stuk afsnijd, want ik ben al meer dan 6 kilometer onderweg. Ik had verwacht ergens een rechte weg tegen te komen, maar voorlopig heb ik die nog niet gezien. Niet veel later, als ik net weer ingehaald ben door 2 mountainbikers, stuit ik toch op een rechte zandweg met een fietspad ernaast. De mountainbikers staan er op elkaar te wachten.
Ik sla af en loop in een rustige dribbelpas verder. Het laatste stuk singletracks wil ik weer op tempo doen. Tegen het einde van de weg zie ik een bordje van de mountainbikeroute. Die kan ik hier dus zo weer oppikken.
Ik kom uit bij het Rijssens leemspoor. Ik zie geen routepaaltjes meer, dus ik volg het smalle spoorlijntje, dat me langs een soort perronnetje leidt, waar bankjes bij staan. Een mooi plekje.

perron smalspoor
Links van me crost een mountainbiker door het bos. Dáár loopt de route dus. Het hek van het depot is open en er staan aardig wat treintjes. Voornamelijk vrolijk gekleurde wagentjes die mensen kunnen vervoeren. Ook hier is het vakantietijd: laat die toeristen maar komen.
Aan de andere kant van de weg pik ik de route weer op. Ik weet dat dit nog 1,5 tot 2 kilometer flink heftig is, dus ik maak weer wat vaart. Bij het volgen van het spoor ben ik in elk geval weer goed op adem gekomen.
Steile bochtjes en dwars door rododendrons heen. Ik jakker over de smalle paadjes. Het is hier prachtig, maar ik zie het nauwelijks. Ik krijg zelfs een keer kriebels in mijn buik bij het afdalen, zo steil is het.
Eindelijk kom ik op een bekend pad uit. De laatste paar honderd meter naar de auto doe ik rustig aan. Het is precies 11 kilometer geworden. Iets meer dan de bedoeling was, want ik had toch ergens eerder af willen snijden. Hoewel het ontzettend intensief was om te doen, is deze route zeker voor herhaling vatbaar.

2 reacties op “Kapot op kronkelpaadjes

  1. Hedwig schreef:

    jeetje Elsa, wat ben je toch een avonturier zoals je overal zomaar in de bossen rond rent! Cool hoor!

Geef een reactie

