Achtervolging

Op maandagavond ga ik aan de late kant de deur uit, dus ik moet wel even vaart maken. Dat valt mijn fietsende loopmaatjes ook op, dus ik krijg al commentaar: “Doe maar wat rustiger aan, we zeggen wel dat je eraan komt.” Mijn tempo zakt iets, maar ik wil ook niet veel te laat komen. Precies op de seconde af kom ik uiteindelijk om half acht bij de groep aan.
Het is warm en de zon schijnt volop, dus de trainer geeft aan dat we zoveel mogelijk in het bos blijven. Hij had een mooi rondje gezien op de kaart, maar dat stuk is verboden toegang. Zodoende moet hij toch wat anders verzinnen.
We stoppen voor de oefeningen en lopen daarna een stukje verder, waar we in een grote kring wat loopscholing doen. Dat is weer eens wat anders. Vanuit de kring tripplen, skippen en hakke-billen we naar het midden.
Dan stellen we ons in één rij op, om treintje te gaan lopen: we dribbelen rustig vooruit en de achterste komt telkens in volle vaart voorbij om voorop aan te sluiten. Nadat ik net als de anderen twee keer naar voren ben gesneld, doen we nog een derde steigerung. We staan bij kasteel Twickel in de buurt en de trainer vertelt ons wat het vandaag gaat worden. Een stukje van 200 meter over een zanderig bospad tot aan een streep die daar ergens getrokken is. Daarna verder dribbelen of wandelen (je kiest de eerste keer en dat blijf je elke keer doen) tot aan een watertje. Dan het hele stuk op tempo weer terug, waarna je een pauze krijgt van de helft van de gelopen tijd.
Daar gaan we. Onze voormalige trainer is een tijdje niet geweest, maar hij is er nu als loper en neemt al snel de leiding. Die ga ik niet bijhouden. De streep is duidelijk zichtbaar, vlakbij een boom, en mijn tijd is 53 seconden. Ik kies voor dribbelen, want ik weet dat ik snel herstel.
Het hele stuk terug is toch best lang. We draven langs een watertje over het stoffige pad. Eén minuut en 52 seconden. Ik rond de pauzetijd af naar 1 minuut voor het gemak. De voormalige trainer maakt al snel weer rechtsomkeert. Heeft hij nou wel een minuut gewacht?
Er staan een paar mensen met fietsen en honden half op het pad te kletsen. Ze gaan snel een paar stappen aan de kant als we weer langs komen stuiven. Ik loop nu samen met een andere vrouw en we laten de twee snellere heren gaan.
Alleen op het laatste stukje van de 400 meter lopen we een klein stukje tegen de zon in. Het is best warm en er zit elke keer een paar seconden verval in de intervallen. Als we voor de laatste keer aan onze 400 meter beginnen, start de andere man die voor ons liep gelijk met ons. “Pak hem!” roep ik naar mijn loopmaatje en voor ik er erg in heb, schiet ze achter hem aan. Ik kan het gaatje dat ontstaat in eerste instantie niet eens dichten, maar we blijven hem op de hielen zitten. We lopen de laatste 400 meter dan ook in 1:44 en moeten vervolgens serieus uitpuffen.
Als iedereen weer bij elkaar is, gaan we via dezelfde weg terug. De trainer geeft aan dat we nog twee keer een 400 meter gaan lopen over de rechte weg. Hij zal voorop lopen en moet moeite doen om de voormalige trainer bij te kunnen benen. Ik achtervolg hetzelfde loopmaatje nog eens en snoep daarmee nog een seconde af van de tijd van net. Ook bij de laatste keer houd ik hem redelijk bij en we lopen nog eens dezelfde tijd.
We wandelen terug naar de laatste loopster en krijgen nog een toetje voor de kiezen. Op de zandweg waar we nu lopen, gaan we telkens 4 paaltjes versnellen met een korte rust ertussen. Dat doen we drie keer en dan nog eens een dubbele afstand, tot aan het eind van de zandweg. Volgens mij wil de trainer ons moe krijgen.
Het uitlopen gaat daarna mooi rustig over een bospaadje en ik zak neer op de picknicktafel die bij de startplaats staat. Daar treffen we nog twee loopmaatjes aan, die net te laat waren en het halve bos hebben uitgekamd om ons te zoeken. Tja, we liepen weer eens ergens anders vandaag.
Met de voormalige trainer loop ik mee terug. Hij geeft me nog wat tips over intensieve training, aangezien ik nu niet alleen aan het trainen ben voor de Trail des Fantômes op 16 augustus, maar ook voor de Run Bike Run 2 weken later. Eens zien wat ik daarmee kan. Vandaag was me in elk geval voorlopig intensief genoeg.

Geef een reactie

