Fullmoonrun met flitslicht

Op woensdagavond krijg ik een berichtje dat de Wiezoloop van aanstaande zaterdag verplaatst wordt naar 15 augustus. Heel begrijpelijk, aangezien de voorspelde temperaturen voor zaterdag richting de 40 graden gaan. Wel jammer dat ik dan zelf niet kan lopen, maar je kunt nou eenmaal niet alles doen.
Ik wil mijn geplande ochtendloopje van donderdag maar doorschuiven naar de vrijdag. Misschien lukt het dan om in alle vroegte te gaan lopen, als de temperatuur nog aangenaam is. Zaterdag lopen probeer ik nu wel te vermijden.
Aan het begin van donderdagavond krijg ik een berichtje dat de repetitie waar ik naartoe zou gaan vanwege de warmte is afgelast. Hee, dat biedt mogelijkheden! Ik had namelijk een berichtje van Bertus (enthousiaste loper en organisator Sallandtrail) gezien dat het vandaag volle maan is en dan gaat hij meestal met een groepje een Fullmoonrun doen. De starttijd is 22.00 en ik meld gelijk dat ik ook kom, mits de onweersbui die ik op buienradar aan zie komen een beetje langszij gaat.

De lucht wordt wat donkerder wanneer ik naar Nijverdal rijd. Als ik ruim op tijd op de parkeerplaats arriveer, flitst er in de verte een bliksemschicht door de lucht. Het is ver weg en lijkt al bijna voorbij te zijn. Het heeft hier ook al geregend, maar het zal nog steeds wel ergens tussen de 26 en 28 graden zijn. Het voelt in elk geval al een stuk aangenamer dan overdag.
Drie dames uit Enschede zijn tegelijk met mij aan komen rijden en we wachten samen of er nog meer mensen komen. Daar hoeven we niet zo lang op te wachten. Uiteindelijk staan we met zo’n 25 lopers te wachten als Bertus aan komt lopen. Hij maakt even een rondje langs iedereen en dan gaan we op weg.
De weg die dwars over de Holterberg loopt van Nijverdal naar Holten is ’s nachts verboden voor gemotoriseerd verkeer. Dat betekent dat wij daar dus prima verhard kunnen lopen. Op het moment dat we vertrekken is het nog licht en er is geen maan te zien.
Het eerste stukje loop ik voorop, maar al snel laat ik me wat meer in de groep afzakken. Gezellig kletsend gaan de eerste kilometers asfalt onder me door. Zo kom ik erachter waar ik die ene loper, die me zo bekend voorkomt, van ken. Hij was één van de helden van de Enschede Marathon. Hij woog eerst 150 kg en is gevolgd door RTV Oost bij zijn weg naar de marathon. Daar heb ik wat stukjes van gezien.

de groep
Een auto nadert ons van achteren. We hebben geen verlichting of reflectie, omdat we hier niemand tegen zouden moeten komen. Het blijkt een politieauto te zijn, die hier waarschijnlijk patrouilleert om overtreders in de kraag te kunnen vatten. Een eindje verder komt een auto ons tegemoet. Het is een gewone auto, die keert op de weg.
De heide ligt groot en glooiend voor ons. En daar, aan de linkerkant zien we ook de maan. Als een roze ronde schijf staat hij laag boven de contouren van de heide.

volle maan
Bertus steekt zijn vinger omhoog: “Hoor je de nachtzwaluwen?” We staan even stil te luisteren. De anderen horen het wel. “Prrr prrr” moet het zijn, maar ik hoor het helaas niet. Dat zullen die gekke oren van mij wel weer zijn. We gaan weer verder. Vleermuizen vliegen zigzaggend over ons heen. Ik zie de kleintjes, waarschijnlijk dezelfde die bij ons thuis ook regelmatig te zien zijn, maar ook een grotere.
De groep is uit elkaar gevallen en na 6,5 km staat het voorste gedeelte ons op te wachten. Achter ons komen er ook nog een paar en enkele lopers zijn na 5 km al omgedraaid.
Als iedereen er weer is, gaan we dezelfde weg terug. Het is nu inmiddels wel donker en zo af en toe flitst het in de verte. De grootste groep loopt wat vooruit en ik kom naast één van de vrouwen uit Enschede te lopen. We hebben hetzelfde tempo te pakken en kletsen ondertussen gezellig over hardlopen. Altijd een goed gespreksonderwerp. Bertus loopt een stukje terug om de laatste lopers mee te nemen.
Het begint nu steeds meer te flitsen. Nog steeds lijkt het ver weg, maar was het eerst nog een enkele schicht aan de linkerkant, nu begint het ook te weerlichten aan de rechterkant.
Een auto rijdt zachtjes over de weg. De groep is inmiddels uit het zicht verdwenen, al zegt dat weinig over de afstand in het donker. Volgens mij lopen we door het geflits nu wel wat harder. We hebben beiden geen zin om in een onweersbui terecht te komen. Ik ben dan ook blij als we de bomen weer bereikt hebben: iets meer bliksemafleiders langs de weg. Onder de bomen is het wel een stukje donkerder dan op de heide. Hoewel ik weet dat het verhard is, til ik mijn voeten extra goed op.
Aan de linkerkant van de weg komt ineens een groep mensen uit het bos. Hee, zijn dat de lopers die voor ons liepen? Maar het is een groep wandelaars, die kennelijk ook van de volle maan wilden genieten tijdens een nachtelijke wandeling.
Als de parkeerplaats weer in zicht komt, duik ik nog even achter een bosje om een plasje te plegen. Dat heb ik anders bijna nooit, maar kennelijk heb ik goed gedronken met het warme weer.
In totaal is het 13 km geworden in 1:18, dus precies 10 km/h, al is dat wel inclusief mijn plaspauze. De laatste lopers komen samen met Bertus het bos uit en iedereen vertrekt snel naar huis.
Ik zit nog geen 5 minuten in de auto als dikke druppels op de voorruit spatten, waarna het echt losbarst. Aan alle kanten flitsen de bliksemschichten vanuit de donkere wolken. Vanuit mijn veilige auto vind ik het wel mooi om te zien. De timing van het loopje was echt perfect.

2 reacties op “Fullmoonrun met flitslicht

  1. griesheimerm schreef:

    Jeetje zeg dat het nog gelukt is om deze loop te doen! Donderdagavond in de noord-oostpolder was het echt één groot lichtenfestijn met zware onweer. Had er niet aan moeten denken buiten te lopen!

    • Elsa schreef:

      Het was wel echt mazzel ja. Had buienradar gecheckt en gezien dat “de bui” er net langs zou gaan en al bijna voorbij was rond 22.00. Tijdens het lopen is er een nieuwe bui ontstaan. We hadden niet veel langer moeten lopen, dan hadden we er middenin gezeten. Nu niet eens een drup gehad.
      Op de terugweg dus ook dat lichtenfestijn. En vanuit de auto is dat helemaal niet erg… 🙂

Geef een reactie

