Omzwerving

Met snelle pasjes loop ik richting het centrum. De bandjes van mijn Camelbak zitten niet strak genoeg naar mijn zin, dus ik stop even om eraan te sjorren. Een vriendelijke vrouw die met haar hond aan het wandelen is, vraagt of ze me kan helpen. Het lukt uiteindelijk wel en zonder dat mijn rugzakje schuift ga ik verder.
Het is zaterdag, maar het is nog niet druk in het centrum. Via de ongelijke klinkerstraatjes van Oud Borne kom ik bij de rondweg uit, die ik oversteek. Als ik de nieuwbouwwijk verlaat, kom ik langs een nieuw pand. Ik heb gezien dat het in aanbouw was, toen dacht ik dat het een sportzaal zou worden. Het blijkt een nieuwe basisschool te zijn, aan de rand van de nieuwbouwwijken van Borne en Hengelo. Terwijl alle dorpsschooltjes hier moeten fuseren en sluiten, is er dus ondertussen weer een nieuwe school bijgezet.
Er wandelen wat mensen over de smalle boerenweggetjes. Ik heb geen vastgelegde route vandaag, maar ik ga kijken of ik het mooie pad langs de Gammelkerbeek kan vinden. Mijn doel is om ergens tussen de 18 en 22 kilometer uit te komen.
Bij een kruising kies ik voor de zandweg links. Als ik het hele stuk rechtdoor loop, kom ik in Deurningen uit en het is vast mooier om eromheen te lopen.
Het geluid van een koekoek klinkt vanuit een tuin. Dichtbij, maar ik heb er nog nooit eentje in het echt gezien. Rechts zie ik een onbekende zandweg. Aangezien ik geen vaste route heb en het wel de goede kant opgaat, is de keus snel gemaakt. Een hoge coniferenhaag schermt kwekersgrond af. Een eindje verder staan coniferen die niet meer zijn dan stokken met nog maar enkele plukjes groen eraan, als geschoren poedeltjes.

onbekende zandweg
De weg maakt een bocht en ik kom toch weer op de doorgaande weg terecht. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, dus ik neem snel een weg naar links: een brede asfaltstrook die nergens naartoe lijkt te gaan. Voor mij uit loopt een man met zijn hond. Een rood fietspad kruist de weg. Het ziet er nieuw uit en ik maak er graag gebruik van. Het loopt mooi tussen de weilanden door en in de verte zie ik de nieuwbouwwijk waar ik eerder een keertje langs ben gelopen. Volgens mij hoort dat bij Deurningen, dus dan zit ik nog goed.

fietspad
Een mountainbiker komt uit een zijweg. Hij stopt voor me en groet vriendelijk. Aan het eind van het weggetje kom ik een paar wandelroutebordjes tegen. Ook de roodwitte markering van het Marskramerpad en aangezien ik toch linksaf wilde gaan, kan ik mooi die routes een stuk volgen.

populieren
Het weggetje verandert in een zandweg en er wandelt een jong stel voor me, beiden met stevige wandelschoenen aan en een rugzak op. Ik vermoed dat ze het Marskramerpad volgen, want ze zien eruit alsof ze met een meerdaagse wandeling bezig zijn.
Een grote groep koeien zet zich in beweging en loopt eensgezind naar de andere kant van het weiland. Het is hier in elk geval wel mooi en rustig. Het weggetje stopt en er staat een bordje met een pijltje erop dat me rechtdoor wijst. Ik moet wel even goed kijken. Is dat een pad?

pad?
Tussen het hoog opgeschoten gras ga ik verder. Van hardlopen komt hier weinig. Nou is dat niet zo erg, want ik heb gezien dat de asfaltkilometers eigenlijk veel sneller gingen dan de bedoeling is bij een langzame duurloop. Zwaluwen scheren over mijn hoofd. Zo af en toe doe ik een poging tot hardlopen, maar ik moet uitkijken dat ik niet getackeld word door het lange gras. Op de meeste plaatsen komt het gras tot net boven m’n knieën, maar ik loop ook tussen een paar sprieten door die hoger zijn dan ik.
Bij een bruggetje kom ik half struikelend het lange gras uit. Een vrouw op de fiets laat haar hond uit en spreekt me aan. Ze vraagt hoe ver ik loop en waar ik heenga.
Als ik aangeef dat ik nog zo’n 10 kilometer wil doen en weer in Borne uit wil uitkomen, zegt ze dat ik veel te dicht bij Borne ben. Kennelijk heb ik een te scherpe draai gemaakt, want deze beek, de Deurningerbeek, gaat recht op Borne af. Nou ja, ik kan er altijd nog omheen lopen. Terwijl haar hond in het beekje loopt te poedelen, vertelt de vrouw dat ze zelf ook loopt, maar nu met een vervelende blessure zit. Het lijkt haar heerlijk om ook weer zo 20 kilometer te kunnen zwerven.
Ik ga weer verder, tussen allerlei bloemen door. Rode en witte klaver, gele rolklaver, vergeet-me-nietjes, roze en gele bloemetjes die ik niet bij naam ken en paarse halmen van verschillende grassoorten. Zo hier en daar ook distels en brandnetels, maar die kan ik ontwijken met m’n blote benen. Ik moet straks wel even extra goed op teken controleren.

Deurningerbeek
Een scherp getekend bruin met wit vogeltje maakt een duikvlucht boven het beekje. Ik probeer hem nog eens in beeld te krijgen, maar hij laat zich niet meer zien.
Er staan een paar bankjes op een stuk dat wel gemaaid is. Ik ben benieuwd wie dit pad moet onderhouden, misschien wel gewoon de omwonenden.
Er komt weer een weggetje in zicht en terwijl ik me een weg baan door het hoge gras, komt er vlakbij ineens iets groots in beweging. Een snoet met een zwart neusje komt boven het gras uit, gevolgd door de rest van de ree, die met een paar hoge sprongen een paar meter verder weer in het gras verdwijnt. Dat gebeurt vervolgens nog eens, tot het dier ergens achter mij weer verstopt zit. Wauw…
Ik loop aan de andere kant van het weggetje gewoon nog een stuk verder langs de beek. Een moedereend zwemt voor een heel bataljon kleintjes uit.

eendjes
Niet veel later zie ik waar ik ben: bij het pomphuisje van Spanjaard. De beek, die hier al een stuk breder is geworden, gaat er achterlangs en het ingesleten pad is goed begaanbaar. Achtertuinen grenzen aan de oever. Met de hoeveelheid bomen die hier staat is het een soort groene tunnel waar ik doorheen ga.

groene tunnel
Zo schamp ik de bebouwde kom van Borne, terwijl ik de beek blijf volgen. Een volgend keuzemoment is of ik richting Hertme ga of dichtbij Borne blijf. Ik hoef op zich niet meer zo heel ver te lopen van mezelf, dus ik hou Borne aan. Langs een hertenkampje loop ik per ongeluk de bebouwde kom in. Dat was niet helemaal de bedoeling, maar op de brede fietspaden die de wijk doorkruisen is het wel goed lopen. Hondsrozen geuren heerlijk. De grote vijver aan de rand van de woonwijk ligt er wat kaal bij. Een tijd geleden is die helemaal leeggepompt en opgeknapt. Brede paden leiden naar de oever, waar wat sprietjes beplanting staan.
Over het schelpenpaadje langs de Bornse beek ga ik verder, waarna ik toch nog wat meer afwijk. Ik heb niet zoveel zin om een stuk door de bebouwde kom te lopen.
Twee hazen zitten in een weiland, de ene rechtop met de oren in de lucht, de ander ineengedoken. Als ik te dichtbij kom, kiezen ze het hazenpad.

hazen
Een klein jochie loopt voor me langs en kijkt me nieuwsgierig aan. Zijn vader is in de berm bezig met een waterslang. Ik kom uit bij een varkensboerderij, waar ik over het erf kan lopen. Er hangt een uitnodiging om de volgende dag met het hele gezin te komen picknicken. Van de oude schuur is de complete gevel gestut. Dat is een aardig renovatieproject.
Ik steek over naar de Zenderse es en weet dat ik nog wel een stukje moet voordat ik thuis ben. In de bocht van een zandweg staat een Mariakapelletje, gebouwd in 2007. Een trein zoeft langs onder de dreigende wolken en ik check het bord met wandelpaden even om te kijken wat nu de kortste weg is.

Zenderse es
Een heleboel witte kippen scharrelen rond naast een grote schuur. Dat is nog eens een vrije uitloop. Het gras van het wandelpad dat me tussen de weilanden door leidt, is wel gemaaid. Het is wat stug en voelt aan als de rechtopstaande haren van een bezem.

wandelpad
Vlakbij de rondweg kom ik uit. Nu maar gewoon het fietspad volgen, dan loop ik zo terug naar huis. De halve marathonafstand verschijnt op mijn klokje. Ik denk niet dat ik het binnen de 22 kilometer weet te houden, al neem ik nu wel de kortste weg naar huis. Op het laatste stukje zie ik nog een loopmaatje met z’n kinderen. Na 22,4 km ben ik er wel klaar mee. De Gammelkerbeek heb ik niet gevonden, maar ik heb toch een mooie omzwerving gemaakt.

Geef een reactie

