Vrolijke olifanten

Na de Stuwwaltrail heb ik zo goed als geen spierpijn, dat valt weer mee. Ik ga dan ook gewoon naar de training, al bedenk ik me tijdens het lopen ernaartoe dat ik vandaag echt, écht rustig aan moet doen.
De trainer neemt ons mee het bos in. Aan het einde van een zandweg is het een drukte van belang. De avondvierdaagse is deze week en hier is een drankpost ingericht. We slaan linksaf op de kruising er net voor, nadat de trainer even nagevraagd heeft waar de route precies langs gaat. We zullen elkaar zo niet in de weg lopen.
Iets verderop doen we in alle rust onze oefeningen, waarna we verdergaan met de loopscholing. De trainer komt met iets nieuws. Hij gaat niet zeggen welke oefening we gaan doen, maar je moet zelf een interpretatie geven aan wat hij opnoemt. We beginnen met een ‘sluipende kat’. De voorste lopers doen uitvalspassen, maar dat heb ik onze katten nog niet zien doen, dus ik doe volgens mijn eigen interpretatie een sluipende kat na. Er volgen vrolijke olifanten, sierlijke gazelles en Bonfire in zijn gloriedagen.
Nadat we alle dieren netjes nagebootst hebben, gaat de trainer nog even terug naar de vrolijke olifant: kaatsen op een olifantenmanier was zijn idee daarbij. Dat mogen we dus nog eens uitvoeren en daarna gaan we kaatsten als een lichte gazelle. Ook Bonfire komt nog even terug: waar ik dacht dat we daar juist moesten kaatsen, had de trainer in gedachten dat we zouden gaan knieheffen. Toch grappig dat iedereen er zijn eigen invulling aan geeft.Bij de steigerungen houd ik me niet echt in en ik merk dat mijn schenen niet zo blij zijn met het olifantenkaatsen. Het hoofdprogramma zal ook gelopen worden op dit onverharde pad, dat na twee haakse bochten bij een asfaltweggetje uitkomt. Vanaf het hek waar we staan naar het asfaltweggetje zal zo’n 500 meter zijn. De bedoeling is om dit op 10 kilometertempo te lopen.
Ik vind dat ik er dan vandaag wel 2:30 over mag gaan doen, al zou ik op basis van mijn huidige PR wel 10 seconden minder over mogen doen.
De snelle heren gaan voor me uit en ik volg met een groepje. Het pad verandert in 2 smalle sporen door het gras, waarna het weer iets breder langs de bosrand loopt. Ik klok 2:15. Dat mag dus wat minder snel, hoewel de afstand vermoedelijk ook ietsje minder is dan 500 meter (485 meter). Terug gaat in 2:11, maar het voelt makkelijker aan als de heenweg. Waarschijnlijk loopt het nu iets af.
Het groepje dat bij me blijft hoeft ook niet zo nodig zo hard te lopen, maar het lukt nog niet direct om het tempo omlaag te krijgen: 2:13 heen en precies hetzelfde weer terug. De derde keer laat ik iemand anders voorop lopen, maar het gaat precies even hard als de eerste keer.
De groep is inmiddels aardig verdeeld over het pad en we mogen nog een laatste keer. Een paar lopers houden het nu iets eerder voor gezien, terwijl ik wel tot het einde doorga. Er moet toch iets te vergelijken zijn, nietwaar? Ik klok hem nu in 2:16. Jawel, een hele seconde langzamer.
Op de terugweg haken de loopmaatjes weer aan en met een aardige groep komen we op het beginpunt terug. Nu heb ik me niet meer ingehouden en het is 2:08 geworden. Misschien niet zo handig, want mijn schenen voelen niet echt aangenaam.
We hobbelen op een rustig tempo terug naar de startplek. Van de avondvierdaagse is geen spoor meer te zien, behalve enkele snoeppapiertjes misschien. Even overweeg ik om bij een loopmaatje in de auto te stappen om me terug te laten brengen, maar als de trainer lopend teruggaat, vind ik het wel net zo gezellig om nog even mee te lopen. Kan ik gelijk even informeren hoe je het fietsen het beste opbouwt.
Met 11,6 kilometer op de teller ben ik uiteindelijk weer thuis, waar ik nog even goed voor mijn schenen zorg. Hopelijk wordt het niet iets ernstigs.

4 reacties op “Vrolijke olifanten

  1. Taallent schreef:

    Mooi beschreven.
    Toch een tip… Kijk uit met je schenen. Zelf heb ik er twee jaar blessureleed aan gehad. Dat gun ik je niet.

    Veel loopplezier met het mooie zomerweer!

    • Elsa schreef:

      Dankjewel!
      Ik heb ook eerder wel last gehad. Niet zo lang gelukkig, maar het is vervelend genoeg. Ik doe het nu dus even rustig aan. Wat dat betreft ben ik ook liever (te) voorzichtig.

  2. Tiny Raijmakers schreef:

    Goed verzorgen die schenen!! Ze moeten nog langer mee!

Geef een reactie

