De FBK-Dubbele Mijl 2015

Tegenover het FBK-stadion word ik door vriendlief gedropt. Ik ben ruim op tijd, want ik heb me nog niet ingeschreven voor de dubbele mijl, omdat ik vanavond eigenlijk wat anders zou hebben.
Er wordt gewerkt met gekleurde stickertjes om de lopers in de goede startvakken te krijgen. De laatste keer dat ik deze afstand liep is alweer 2 jaar geleden. Toen wilde ik mijn tijd van het jaar ervoor (15:05) verbeteren en onder de 15 minuten lopen. Het ene lukte wel, het andere niet: ik finishte in 15:01. Nu ben ik er vrij zeker van dat ik wel onder de 15 minuten kom. Bij mijn laatste PR op de 5 en 10 km liep ik namelijk ongeveer 14:32 op de dubbele mijl. Ik gok dat ik rond de 14 minuten uit zal komen, het liefst eronder natuurlijk, dus vul ik 13:50 in op mijn inschrijving, waarmee ik een geel stickertje krijg.
Ik spot wat loopmaatjes en ga inlopen met het trainingsmaatje van maandag. Tussendoor halen we voor hem ook nog even een geel stickertje, want ik vind dat hij me best bij moet kunnen houden.
Tijdens de warming up, die verzorgd wordt door Sifan Hassan, ga ik nog eens naar het toilet en dan is het tijd om in het startvak te gaan staan. We mogen in het tweede vak. Vanaf 14 minuten sta je al in het laatste vak bij de mensen die er ook 24 minuten over kunnen doen.
Na het startschot is het druk op de baan, maar ik probeer direct mijn eigen tempo te vinden. Terwijl de eersten het stadion alweer verlaten, moeten de laatsten nog over de startstreep komen. Een jongen schuin voor me valt, maar weet met een koprol door te rollen, op te staan en gewoon verder te lopen. Knap werk!
Na anderhalve ronde gaan we het stadion uit. Ik hoor het shirt van mijn loopmaatje schuin achter mij. Hij houdt me voorlopig goed bij.
Op de weg is er gelijk wat meer ruimte. Flink doorlopen is het idee, alsof ik een pittige intervaltraining doe, maar dan een stuk langer dan gebruikelijk. De eerste kilometer piept in 4:17. Perfect, want 14 minuten is 4:20 gemiddeld. Een man voor me loopt vrij stabiel in hetzelfde tempo, dus die ga ik in de gaten houden.
Mensen langs de kant staan te klappen. Ik merk dat mijn loopmaatje niet meer vlak achter me loopt als het asfalt overgaat in klinkers. Kilometer 2 ging in 4:21. Nog steeds goed, maar ik moet niet inzakken.
De man voor me stopt om zijn veters te strikken. Dag haas! Wel apart dat je zelfs bij zo’n korte afstand je veters tussendoor nog moet strikken. Ik zorg er met een dubbele knoop wel voor dat mijn veters nooit losgaan tijdens het lopen.
De tunnel, waarbij we onder het spoor doorgaan, doemt op. In mijn beleving was die veel dieper, maar dat valt reuze mee. Op een bordje ervoor staat dat we nog een halve mijl te gaan hebben. Achthonderd meter dus, twee rondjes over de baan.
Mijn ademhaling is zwaar, maar wel regelmatig. Elke 2 passen adem ik in en ook elke 2 passen uit. Nu staan er steeds meer mensen langs de weg. Een piepje geeft aan dat ik de derde kilometer gehad heb: 4:11. Klopt dat wel? Op het laatste moment zie ik vriendlief staan, net voordat ik het centrum inga.

centrum in
Daar zijn de bogen al. Ik weet dat ik mijn eindsprint moet bewaren voor de tweede, maar ik probeer al wel wat te versnellen. Voor mijn gevoel staan de bogen nu ook dichter bij elkaar dan voorgaande jaren. Ik pers er een eindsprint uit en stop de tijd, terwijl ik een beetje in beweging probeer te blijven en sportdrank en een vaantje in ontvangst neem. Daar staat het dan: 13:59:75. Onder de 14 minuten, yes!

de tijd
Ik kijk rond of ik vriendlief zie en wacht op mijn loopmaatje, die 8 seconden na mij binnenkomt. De trainster is er ook, die is met 11:28 derde dame en eerste in haar categorie. Als vriendlief arriveert trek ik snel een jasje aan. Mijn longen voelen aan alsof ik flink moet hoesten en ik begin ook alweer te niezen. Met een voldaan gevoel laat ik me naar huis rijden.
De officiële tijd is natuurlijk 14:00, waarmee ik een 13e plaats in mijn categorie heb weten te behalen. Ik weet nu al wat de volgende keer mijn doel gaat zijn…

6 reacties op “De FBK-Dubbele Mijl 2015

  1. Taallent schreef:

    Mooie tijd, en dat voor een wedstrijd waar je niet specifiek naar toegewerkt hebt.

  2. Hedwig schreef:

    Leuk om te lezen! Ik ken deze afstand helemaal niet… ga me er eens in verdiepen!

    • Elsa schreef:

      Het is in elk geval heel kort (3,22 km)! En dan ga je extra hard lopen en helemaal kapot… Dat is wat ik doe tenminste. Heel anders dan een halve marathon bijvoorbeeld, dat is eigenlijk een stuk “relaxter”.

  3. Tiny Raijmakers schreef:

    Een prima tempo gelopen en proficiat met je PR!

Geef een reactie

