Ons groene kikkerlandje

Het eerste wat me opvalt als ik weer in Nederland ben en met de trein door het landschap zoef, is dat alles zo groen is. Het is hier kennelijk goed groeiweer geweest. Op Hemelvaartsdag trek ik m’n loopschoentjes aan voor een rondje door Twickel. Ik ben benieuwd hoe alles veranderd is.
Ik loop het viaduct op. Een groep meisjes komt langsfietsen en het blijken er meer te zijn dan ik dacht. Enkele fietsen over het voetpad, dus ik moet een beetje aan de kant. Als ze voorbij zijn, tel ik ze: dertien. Dat is een flinke groep.
Sowieso fietsen er veel mensen langs. Ach ja, het is natuurlijk Hemelvaartsdag, dus dan moet je dauwtrappen. Onderaan het viaduct tref ik een groepje van 4 jongens, die een selfie aan het maken zijn. Ik vraag of ik even een foto van ze moet maken en dat vinden ze wel een goed idee.
Ik sla linksaf langs de bosrand. Het zonnetje schijnt en de lucht is blauw. Een vrouw vraagt me de weg naar Delden en ik wijs ze de toeristische route via kasteel Twickel. Hier ben ik de local, die de toeristen de weg kan wijzen.

blauwe lucht
Ik loop het bos in. Onder de bomen is het best fris. Niet zo vreemd misschien, nu ik net gewend was aan de 29 graden van Sint Maarten. Een lange gestalte met een klein hondje loopt voor me uit.
Op een doorgaande fietsroute komt net een hele groep fietsers aan. Ik kan ze voorblijven, want de jongelui trappen niet echt door. Snel sla ik af naar een pad waar fietsers in principe niet mogen komen. Er staan wat fietsen geparkeerd, maar het is hier relatief rustig. Halverwege zitten een paar mensen op een bankje bij een vennetje. Kinderstemmen schallen door het bos, afkomstig van een open plek.

bijenkorfje
Paardenbloemen en madeliefjes staan langs het pad en ook blauwe bloemetjes, waar de hommels zich prima op vermaken. Volgens mij heet dat spul bijenkorfje. Wandelaars komen me tegemoet en fietsers zoeven in stilte langs over een weggetje dat ik oversteek. Stukken van het heideveldje zijn bezaaid met witte pluizen. Kikkergekwaak zwelt aan en als ik bij de poel kom direct naast het pad zie ik ze zitten, zwemmen en rondspringen: tientallen kikkers, misschien wel honderd. Allemaal groene kopjes die boven het water uitsteken en om de beurt hun wangetjes opblazen. Het lijkt wel een kwaakwedstrijd.

groene kikkers
Ook bij de kar met versnaperingen is het druk. Drie of vier groepjes wandelaars houden even halt om te genieten van iets lekkers. Ik loop erlangs het weiland in. De modder is veranderd in een stevige ondergrond, begroeid met gras. Schaapjes liggen lui op en naast het pad. Twee giebelende meisjes komen me tegemoet.

weide
Over een zandweg ga ik verder. De geur van drogend gras dringt in mijn neusgaten en ik inhaleer eens diep. Lekker is dat toch. Enkele pinken komen nieuwsgierig naar me toe lopen. Zes dames en een stiertje. Ze hollen gezellig een stukje met me mee.

pinken
Langs de beek bloeien roze bloemetjes tussen het hoge gras. Ik draaf een bospaadje op, terwijl ik nog twijfel via welke kant ik terug zal gaan naar huis. Van het ene bospaadje ga ik door naar het andere en het volgende moment loop ik op een singletrack. Ik heb nog geen mountainbiker gezien, dus ik waag de gok en ga de singletrack uitlopen richting de tunnel.
Een bordje op een boom waarschuwt voor een steile helling, maar dat valt eigenlijk reuze mee hier. Na mijn avonturen op Sint Maarten ben ik nu wel wat gewend.

singletrack
Een man met een paard komt net de tunnel uit als ik erdoor ga. Een paar dames zitten op een bankje. Ook hier mijd ik het fietspad door langs de voetbalvelden te lopen, waar niks te doen is. Achter de huizen loop ik over een rustig wandelpaadje verder. Het is hier een groene oase met de waterlelies in de vijver en de uitgelopen bomen ernaast. Slechts wat eendjes en een waterhoentje kom ik tegen.
Na 12,6 kilometer kom ik de straat weer in, de jetlag er een beetje uitgelopen en helemaal opgefrist door al het groen uit ons mooie kikkerlandje.

2 reacties op “Ons groene kikkerlandje

  1. run Forrest run schreef:

    Mooie foto’s zeg! Vind het altijd mooi als er van die stapelwolken zijn met dit groene landschap van nu 🙂

Geef een reactie

