Sint Maarten – Run Hike Run

Op zaterdagochtend ga ik opnieuw op pad. Het is iets over half 7 in de ochtend, maar de zon laat zich alweer van zijn beste kant zien. Mijn benen voelen wat zwaar aan en ik heb wat meer moeite met de berg dan donderdag en nu wandel ik zo af en toe een stukje. Het zou best weleens door onze 4 uur durende hikingtocht van gisteren kunnen komen. Dat was voor mij in elk geval voldoende reden om voor mijn lange duurloop te kiezen voor een kortere route van 13,6 kilometer.
In een brievenbus ligt een stapeltje post en het vlaggetje is omhoog gezet. Vandaag ligt er wel een cruiseschip aangemeerd, de Carnival Liberty, lees ik op de boeg.

image

Ik loop een deel hetzelfde als donderdag, maar nu laat ik de uitnodiging om bij de shops te komen kijken aan me voorbij gaan. De bebouwing van Philipsburg ben ik zo voorbij. Links van me strekt de “Pond” zich uit, een groot zoutmeer.

image

Langs de doorgaande weg loopt een pad van rode stoeptegels. Heel Nederlands eigenlijk, dat zul je op de Franse kant van het eiland vast niet zo aantreffen.
Grote zeecontainers staan langs de weg. Die dingen zijn op het eiland multifunctioneel, ze worden gebruikt als opslag, maar ook als restaurant en woonhuis.
Het tegelpad houdt op en ik kan verder over een uitgesleten pad door de berm. Niet alle inwoners hebben een auto, dus er wordt veel gelopen. En als het toch te ver is, dan wacht je op één van de vele busjes, die tussen de grotere plaatsen heen en weer pendelen.

image

De begroeiing wordt iets groener als ik verder het eiland op ga. Kleine huisjes staan langs de doodlopende zijweggetjes. Iedereen die ik tegenkom wenst me vriendelijk een goede morgen.
Langzaam gaat de weg omhoog en staan er minder huisjes. Ik moet nu ook stukken over de weg zelf lopen en ik kijk goed uit als er auto’s aankomen. Er rijden hier veel pickups rond en regelmatig zit er dan ook iemand in de laadbak.

image

Na 5 km de weg gevolgd te hebben, zou ik ergens rechtsaf moeten. Een vreselijk steile weg doemt op en ik loop er voorbij terwijl ik naar mijn klokje kijk. Daar springt het pijltje toch ineens naar rechts, dus ik moet eraan geloven. Aan beide kanten van de weg staan mensen te wachten, misschien wel op de bus. Wat zouden ze denken als ik op de steile helling af loop? Vermoedelijk vinden ze me knettergek.
Langzaam wordt de helling steiler. Van een achteropkomende auto kan ik zelfs deels de onderkant zien. Ik trippel rustig door.
Het voordeel van zo’n klim is natuurlijk dat je een prachtig uitzicht krijgt.

image

Als ik achterom kijk is dat ook zo, maar voor me maakt de weg een bocht en belemmert de begroeiing mijn zicht. En na de bocht gaat het nog steeds omhoog, al is dat niet meer zo steil.
Bovenaan loopt de weg zowaar enigszins vlak en krijg ik mijn uitzicht.

image

Ik kan de zee zien en het dorpje aan de andere kant van de berg.
Een bocht gaat steil naar beneden en dan gaat het hard. Hard naar beneden welteverstaan.

image

Ook hier ben ik vooral bezig met afremmen en ik vlieg de berm in als er een auto achterop komt. Daar ligt een dikke steen en remmen lukt niet op tijd, dus ik spring op en over de steen. Een pickup met 3 jongemannen achterin komt langs en ze lachen om mijn actie. Ik moet er zelf ook om lachen. Ik dender rechtdoor de helling af, totdat mijn horloge meldt dat ik niet goed zit. Hè? Was er wel een afslag dan? Ik check het kaartje en had inderdaad af moeten slaan. Het verbaast me zelf hoe soepeltjes ik hier weer omhoog trippel. Voor de ingang van de zijweg die ik moet hebben, staat een slagboom met een hokje waarin een beveiliger zit. Ik vraag of ik door mag lopen. Natuurlijk mag dat.
Midden over straat wandelt een stelletje, allebei een flesje water in de hand. De straat waar ik in ben gelopen is verlaten, er staan geen huizen en het lijkt dood te lopen, maar als ik bij de grote steen aan het einde ben, kan ik daar toch langs en kom ik op een andere weg uit.
De huizen hier zijn een wereld van verschil met de huisjes die ik eerder langs de weg zag. Hekken en hoge, witte muren domineren het straatbeeld en er zijn nauwelijks mensen op straat. Er rijdt een autootje, een man laat zijn hond uit en dan houdt het wel op.

image

Het weggetje gaat omhoog en loopt dood. Aan het einde staat een volledig vervallen villa op een hoog punt. Er tegenover is een lege kavel met hoge muren eromheen.

image

Nu wordt het spannend, want mijn route gaat over in een wandelpad, dat nauwelijks zichtbaar is in het dorre gras. Al snel moet ik over een paar stenen klauteren en echt hardlopen zit er niet meer in.

image

Ik zak af naar een inham helemaal beneden. Op een keienstrandje liggen grote stukken afgesleten koraal tussen de mooie, ronde stenen.

image

Met rode streepjes op de rotsen is de hikingroute aangegeven. Hiking ja, want normaal wandelen lukt zo hier en daar niet eens. Ik moet goed opletten waar ik m’n voeten neerzet, want als ik wegglij, kan ik zo de helling afgaan. Ook struikelen over één van de vele uitstekende stenen kan ik beter niet doen. Op meerdere plekken staan er cactussen en doornstruiken naast het paadje, dus vallen is sowieso geen goed idee.

image

Het smalle paadje voert me verder langs de kustlijn, hoog boven de golven, die beneden tegen de rotsen slaan. De wind is vandaag best hard en komt vanaf zee. Het zorgt in elk geval voor een beetje verkoeling.

image

Ik trek mezelf omhoog aan de stenen naast en op het pad. Sommige stukken klauter ik op handen en voeten. Een eindje verderop tegen de helling loopt iemand met een knalrood shirt.
Nadat ik weer omhoog ben gegaan, mag ik net zo hard weer naar beneden, want hier zit nog een inham. De golven slaan op de keien en ook hier vind ik koraal.
Het paadje gaat weer omhoog, maar het ziet er nogal gevaarlijk uit. Moet ik dáárlangs? Het pad lijkt wel verdwenen onder een uitstekende rots. Als ik kijk of ik een alternatieve route zie, blijkt dat inderdaad zo te zijn. De rode streepjes op de rotsen gaan steil omhoog, boven de uitstekende rots langs. Nu zie ik ook dat er een rood kruis op de uitstekende rots is gezet. Daar moet je dus juist níet langs. Op mijn achterste schuifel ik weer naar beneden, terwijl ik probeer niet teveel in de diepte te kijken.

image

De route gaat over een lagere punt, die tot mijn opluchting aardig vlak lijkt te zijn. Eindelijk weer een goed begaanbaar stukje, waar ik weer even hardloop. Over de laatste kilometer heb ik inclusief de stops wel 20 minuten gedaan.

image

Een groot, verroest voorwerp trekt mijn aandacht. Het was ooit een kraan of zoiets en het ligt temidden van meer gedumpt schroot. Ik herken een motorblok en wat velgen, waar vermoedelijk ook nog een chassis bij hoorde, maar dat is al bijna vergaan.
De bewoonde wereld komt weer in zicht. Nog een stukje tussen struiken met scherpe stekels door en dan krijg ik weer asfalt onder de voetjes. Autowrakken staan in de berm. Drie mannen die met een sloopauto bezig zijn kijken me bevreemd aan. Wat zouden ze denken? We groeten elkaar vriendelijk.
Daar is de berg weer waar ik als laatste overheen moet. Het cruiseschip ligt er ook nog.

image

Ik loop de berg af. Een hond komt me grommend achterna en even denk ik dat hij in mijn kuit zal happen. Om vriendlief gerust te stellen, stuur ik hem een smsje dat ik er bijna ben. Ik ben inmiddels toch al bijna 2 uur weg.
Tussen de huizen van Pointe Blanche door bereik ik de voet van “onze” berg, waar ik enigszins moeizaam tegenop loop. Wat is het warm! Ik groet onze gastvrouw, die in de auto naar beneden rijdt en drink de laatste slok warm water uit m’n Camelbak. Voorzichtig laat ik me aan de andere kant weer een stuk naar beneden zakken. Na een koel sapje en een koude douche ben ik klaar voor de rest van de dag.

6 reacties op “Sint Maarten – Run Hike Run

  1. Margo Hermans schreef:

    Geweldig om in een andere land te hardlopen en zo de omgeving te ontdekken! Leuke tocht maakte je!

  2. Meisje_Sanne schreef:

    Gaaf zeg! Zo tof om eens in een totaal andere omgeving te lopen en onder andere omstandigheden. Geniet nog van je vakantie!

Geef een reactie

