Voorspelling volgens Yasso?

Koningsdag. Mijn koffer is gepakt, maar ’s ochtends begin ik met een rondje lopen. Duurloop? Of toch maar een beetje interval, omdat de maandagavondtraining vandaag niet doorgaat? Ik zie het nog wel.
Een loopmaatje komt me op de fiets achterop en vraagt hoeveel ik ga lopen. Ik hou het maar even op 10 kilometer, want ik wil met een uurtje ongeveer terug zijn.
Na het viaduct sla ik linksaf, om langs de weilanden te lopen. Een vrouw op een step komt me tegemoet.
Na 2 kilometer vind ik het tijd voor een versnelling. Dat kan mooi op het asfalt hier. Ik merk dat ik een aardig tempo inzet en ik weet nog niet precies hoe lang het gaat worden. Een kilometer is in dit tempo misschien wat overdreven. Een vrouw laat haar hond uit door er met de auto achteraan te rijden. Ik draaf langs lammetjes en enkele slanke, bruine koeien. Na 800 meter vind ik het mooi geweest. Als er een tijd van 3:56 in beeld komt, moet ik gelijk denken aan Yasso’s 800-jes. Dat is een methode waarbij je 800 meter intervallen traint in “dezelfde tijd” als dat je een marathon wilt lopen. Mijn marathon ging in 3 uur 56, dus deze 800 meter klopt precies. Op mijn duurlooptempo ga ik door. Ik weet zo niet meer hoe die Yasso-training precies moet, maar ik besluit om over 800 meter weer zo’n interval in te zetten.
Een roodborstje zit op een tak langs het pad. Ik heb inmiddels het asfalt verruild voor een zandpad. De vrouw met de step is duidelijk sneller, want ze schiet nu voor me langs over een kruising.
Ik begin aan mijn volgende 800 meter. Ik moet er maar niet teveel van verwachten, want ik loop dit stuk volledig onverhard.
Even ben ik in verwarring als de weg anders loopt dan ik verwacht had. Ach ja, natuurlijk, ik had een ander weggetje genomen. Ik tik de tijd af en tot mijn verrassing is dat 3:50. Zou dat een voorspelling zijn voor de marathon van Rotterdam volgend jaar? Ik hoop het.
Een hardloper komt van rechts en gaat achter me lopen. Ik draaf rustig over de paadjes en bedenk dat ik nog één keer een 800 meter doe, maar dat ik daar even mee wacht totdat ik alle hekjes heb gehad.
Na drie hekjes steek ik het heideveldje over, waarna ik via een bospad op een zandweg uitkom. Hier kan ik mooi de laatste 800 meter lopen. Ik hoop tussen de eerste twee tijden in uit te komen.
Een hardloper loopt voor me uit en draait zich om, om terug te lopen. Het fietspad is minder vlak dan ik dacht. De banden hebben er groeven in gemaakt toen het nat was. Ik richt mijn blik op een punt in de verte. Twee jongemannen wandelen me tegemoet. Ze lijken zo op elkaar dat het wel broers moeten zijn. Het punt in de verte komt steeds dichterbij en ik klok deze interval in 3:57. Een beetje teleurgesteld ben ik wel. Maar ja, er kan altijd iets gebeuren waardoor een tijd minder goed is dan je verwacht had.
Een gaai vliegt langs als ik parallel aan de snelweg naar de tunnel loop. Eenmaal er doorheen zie ik een groene specht in duikvlucht. Hij gaat op een boomstam zitten, tussen de klimop.
Bij de voetbalvelden is het nu stil. Ik ren de wijk door tot ik thuis ben. Dit was voorlopig even het laatste rondje in mijn vertrouwde omgeving.

7 reacties op “Voorspelling volgens Yasso?

  1. Rene schreef:

    Wees voorzichtig met deze trainingsvorm; hij is vrij intensief. Het protocol is als volgt:
    – loop 800 m in je beoogde marathon eindtijd, gedeelte door 60
    – herstel gedurende evenveel tijd met wandelen, dan dribbelen
    – herhaal in totaal 10 maal (of zoveel minder als je kunt volhouden)
    Er is geen relatie te vinden van oorzaak en gevolg tussen de Yasso 800 oefening en een marathontijd. Verder is het geen goede training in de marathonvoorbereiding, omdat het zich concentreert op het VO2Max tempo.
    Een km of 8 hardlopen in een (verder rustige) duurloop van 16 à 18 km op 95% tot 105% van het beoogde marathontempo lijkt mij een veel betere test of je fit genoeg je bent. Dat is namelijk wat je gaat doen in een marathon, doorlopen ondanks vermoeide benen, vooral na het punt dat je spiersuiker practisch op is (32 à 35 km punt) en je moet vertrouwen op vetverbranding en een klein restje glycogeen (spiersuiker). Zo’n test doen in een marathonvoorbereiding lijkt me zinvoller dan een Yasso 800 oefening.
    Omdat de afstand kort is—en het gemiddelde tempo laag—kun je er in een dag of twee van herstellen. Zo’n test zal je schema niet in de war schoppen. Herstellen van 10 Yasso 800s gaat aanzienlijk langer duren, een kleine week of zo, omdat het een aanslag is op je uithoudingsvermogen. Het zal ofwel leiden tot overtraindheid als je gewoon doortraint, danwel tot een gat in je marathonvoorbereiding van enkele dagen waarop je rust in acht moet nemen.
    Zie ook: http://runnersconnect.net/running-training-articles/yasso-800s/
    Natuurlijk is de keuze vrij. Eenieder moet zich vooral voorbereiden op een manier die het best bevalt. Van de andere kant, laat je niks aansmeren dat geen bewezen effect heeft, maar wel de gewoonte schijnt te zijn. Simpelweg het feit dat iets populair is maakt het nog niet correct of nuttig om te doen.
    Een voormalig gelover in de Yasso 800s.

    • Elsa schreef:

      Hoi René, in dit geval wilde ik gewoon een interval lopen en mijn tempo was iets te hoog voor een kilometer naar mijn idee. Dus heb ik tijdens het lopen besloten om na 800 meter te stoppen. Daar rolde toevallig mijn finishtijd van Berlijn uit. (zie: https://hardloopavonturen.wordpress.com/2014/10/01/de-berliner-marathon/)
      Dat deed me denken aan de Yasso-training, vandaar.

      Als je de Yasso-training trouwens goed wilt uitvoeren (zie link in de tekst), moet je gedurende meerdere weken het aantal intervallen telkens met 1 erbij opschroeven van 3 naar 10. Kanttekening hierbij is trouwens ook dat je ze moet lopen op je beoogde marathontijd, niet op maximale snelheid, zoals het bij jouw link uitgelegd wordt. Ik had nu ook best harder kunnen lopen namelijk. Het lijkt mij op zich een prima training, maar zoals je al aangeeft niet specifiek een marathontraining.

      In mijn marathonvoorbereiding liep ik trouwens wel intervallen, maar de hoofdmoot was natuurlijk lange duurlopen, meestal met een tempoblokje (lichte versnelling) iets over de helft van 10-20 minuten.
      Voorlopig begin ik nog niet aan mijn marathontraining. Rotterdam is pas weer over een jaar.

  2. Rene schreef:

    Tja, wat zal ik zeggen. Nog een jaar om je voor te bereiden op de marathon in Rotterdam. Niet specifiek, natuurlijk, maar toch zou ik de opgebouwde conditie niet weggooien omdat de marathon nog zo ver is. Ik neem aan dat je af en toe een rustige duurloop van twee uur blijft doen, om de vetverbranding te blijven trainen.
    Ja, je hebt snelheidswerk nodig, alhoewel over de manier waarop vele meningen zijn. Punt is dat zodra je specifiek gaat trainen voor een marathon, je een solide schema hebt en je eraan houdt, omdat er altijd wat mis gaat (dit staat bekend als “het leven”), waardoor je trainingen mist. De trainingen die je dan wel doet, moeten eigenlijk allemaal bijdragen aan je beoogde resultaat op de marathon, want die drie maanden zijn zo om; veel speelruimte is er niet. Zogenaamde “prettrainingen” kun je beter vervangen door rustdagen, als je geen puf hebt voor wat op het programma staat.
    Maar dat zal vast niks nieuws zijn, omdat je al eens een marathon gelopen hebt. Misschien schreef ik het meer voor mezelf, omdat ik me zo vreselijk slecht kan houden aan schema’s. Bovendien, mijn vorige marathon was in 2009. In feite heb ik geen marathonbenen op dit moment en moet Rotterdam 2016 als mijn eerste beschouwen.

    • Elsa schreef:

      Bij mij gaat het vrij goed, me aan schema’s houden. Op dit moment loop ik even schemaloos, wat soms ook best lekker is. De duurloop is elke week vaste prik, op dit moment variërend van 16 tot 26 kilometer. Binnenkort eerst weer naar mijn traildoelen voor dit jaar toewerken. Dat zijn de Veluwezoomtrail in juni en de Trail des Fantômes in augustus. Beide rond de 30 kilometer. Vandaaruit probeer ik de vorm vast te houden en naar de marathon toe te werken.
      Leuk dat je ook voor Rotterdam gaat volgend jaar. Welke heb je eerder gelopen? En de hoeveelste gaat het nu eigenlijk worden?
      Over prettrainingen gesproken: ik probeer wel van elke training een prettraining te maken. Dat houdt het leuk. 😉

      • Rein Tuininga schreef:

        Heb je al gekeken naar de 14k voorbereiding van Bram Bakker op de marathon? Zie ook sportrusten;-)

      • Elsa schreef:

        Is dat die methode dat je maximaal 14 kilometer als duurloop loopt in je marathonvoorbereiding?
        Daar zou ik me heel oncomfortabel van gaan voelen. Misschien aardig als je een hekel hebt aan duurlopen en/of er geen tijd voor hebt, maar daar heb ik niet zo’n last van.
        Ik geniet nog steeds van de duurlopen, ook van die hele lange.

      • Rene schreef:

        ‘t Wordt mijn derde, alles gelopen in Rotterdam tot nu toe (2004, 2009). Goed dat je je duurvermogen onderhoudt met je training en wedstrijden!

Geef een reactie

