Klaar om te knallen

Op vrijdagavond ga ik nog even de deur uit voor een klein rondje loslopen. Omdat ik tussen de 5 en 7 km wil lopen, besluit ik aan deze kant van het spoor te blijven. Ik neem een voetpad langs het spoor. De lampen van de spoorwegovergang beginnen te knipperen als ik langskom, maar daar heb ik geen last van. Even later zoeft de trein voorbij.
Als ik bijna aan het einde van de bebouwde kom ben, sla ik af. In een kronkelstraat gluurt een poesje vanonder een bumper naar mij.
Twee witte staartjes aan de overkant van de straat trekken mijn aandacht. Als die konijntjes waren blijven zitten, had ik ze niet opgemerkt. Aan de andere kant zie ik een straatje dat ik nog niet ken en ik duik erin. Ik had natuurlijk kunnen weten dat ik weer op de kronkelstraat uit zou komen.
Het poesje steekt net de straat over en zit me nu te begluren vanonder een busje.
Via een doorsteekje dat ik ook nog niet kende kom ik buiten het wijkje uit. Ik denk aan het wedstrijdje van komende zondag en wat de trainer daarover zei: Ga gewoon eens hard van start, de eerste 5 km, en daarna maar kijken hoe lang je het volhoudt, dat gaat vaak beter dan je denkt.
Durf ik dat? Ik loop tegenwoordig vooral heel berekenend, maar ik was bij mijn laatste PR’s ook niet helemaal kapot na afloop. Ik kan het natuurlijk gewoon proberen en maar zien waar het schip strandt.
Een paar jongens komen uit een fietspaadje gefietst. Ik loop tussen grote, vrijstaande huizen door. In het licht van de tennisbaan zitten enkele konijntjes op een grasveldje te knabbelen. Ik zigzag nog eens door de straten terwijl ik mijn strijdplan overdenk. Gewoon doen.
Ik doe nog een aantal korte versnellinkjes, terwijl ik de volgende wijk inloop. Als ik er 5 kilometer op heb zitten, loop ik rustig de laatste 700 meter terug naar huis. Klaar om te knallen op de 10 kilometer in Enschede!

6 reacties op “Klaar om te knallen

  1. Rene schreef:

    Veel succes!
    Wat je trainer waarschijnlijk bedoelde is dat je wellicht te voorzichtig bent en meer aan kunt dan je denkt. Bij een 10 km voluit loop je tegen de verzuring aan, wat zeer ongemakkelijk aanvoelt. Veel lopers proberen zoiets onwillekeurig te vermijden. Dit is waarom je risico’s wilt nemen, zodat je je grens leert kennen.
    Leren omgaan met verzuurde benen is mentaal lastig, omdat je lichaam schreeuwt om te stoppen. Het is alleen te trainen door wedstrijden te lopen, vooral kortere afstanden (5 km en korter), bij voorkeur op een atletiekbaan, zodat het parcours geen rol speelt. De betere atleten op de 10 km weg zijn daarom meestal baanatleten die een uitstapje naar de weg maken. Zij weten uit ervaring hoe met moeheid in de benen om te gaan en het tempo vast te houden.

    • Elsa schreef:

      Dankjewel!
      Ik vermoed ook dat hij dat bedoelde. En ik ben heel benieuwd of ik inderdaad harder kan. Volgens mij heb ik nog nooit in de verzuring gelopen, dus in theorie kan ik dan inderdaad harder…
      We gaan het zien!

  2. Tiny Raijmakers schreef:

    Tevreden met je tijd van 46:43? Tempohardheid is te trainen.

    • Elsa schreef:

      Absoluut! De tactiek werkte goed en ik heb zelfs 2 PR’s bij kunnen schrijven!
      Ik ben wel nieuwsgierig geworden wat ik kan lopen als ik er specifiek voor ga trainen.

  3. Jaap van Dekken schreef:

    ik had stiekem even gekeken.. wat een tijd zeg.kan me voorstellen je tevreden bent.. ik ga denk ik ook es naar mijn 10K kijken.. de laatste keer dat ik hem in een wedstrijd liep als alweer een jaar geleden.. het PR is dus ook alweer zo oud.. met al die marathon voorbereidingen schieten dat soort dingen erbij in..

    Btw
    kom je ook naar de Theater Challenge van RunForestRun ?

    Jaapio

    • Elsa schreef:

      Ik ben er echt super blij mee! Een paar maanden na de marathon liep ik zo mijn PR op de halve en de 10 kilometer aan flarden, dus wie weet wat je nu kunt. Zoek een leuk loopje uit en ga ook lekker knallen zou ik zeggen. šŸ™‚

      Ik heb de Theater Challenge (nog) niet op mijn planning staan. Misschien wel een goeie om eens wat hoogtemeters te maken…

Geef een reactie

