Voorproefje

Maandagavond, half acht. Terwijl mijn loopmaatjes beginnen aan de training zit ik in een vliegtuig, dat  net in Keulen landt. Nog een paar uurtjes in de auto en dan ben ik weer thuis, na een dagtrip naar München. Lopen zit er dan niet meer in, dat schuif ik een dagje door.
Tenminste… dat was het idee. Op dinsdag heb ik een buikgriepje te pakken en op woensdag ben ik laat terug van een drukke werkdag. Donderdags voel ik me weer iets beter en nadat ik me ervan verzekerd heb dat ik geen koorts heb, ga ik ’s ochtends voor het werk de deur uit voor een kort rondje loslopen.

Achter de huizen langs loop ik langs een vijver. Een waterhoentje sprint voor me weg. Het is fris. Bij de voetbalvelden neem ik het kronkelpaadje dat tussen de bomen door slingert. De droge bladeren ritselen onder mijn voeten. Een hardloopster komt me tegemoet over het naastgelegen fietspad. Ze vraagt zich vast af waarom ik zo moeilijk doe terwijl het ook makkelijk kan.
Bij de vernieuwde fietstunnel kies ik het paadje dat me naar de paardenwei zal leiden. De witte grassprietjes ontdooien onder mijn voeten. In het zonnetje zijn ze alweer groen.
Voorzichtig ga ik een hekje door. De ondergrond is drassig en het ijskoude water sijpelt m’n schoenen in. Twee reigers, die bij een plas naar lekkere hapjes stonden te loeren, kiezen het ruime sop. Een grote, witte zwaan blijft achter en houdt me nauwlettend in de gaten, terwijl hij langzaam wegzwemt.

lenteweertje
Iets verderop verlaat ik de wei weer en ik ga de snelweg over, om me aan de andere kant af te laten zakken op een singletrack. Die singletrack is lang niet meer zo modderig als eerder. Er is puin op gestort en ik zou er nu zelfs met m’n stadsfietsje rustig overheen kunnen fietsen. Scherven van glas, tegels en porselein blinken in het zonlicht.
Ik passeer de andere ingang van de fietstunnel en ga omhoog naar de volgende singletrack, die over het talud golft. Merels en koolmeesjes vliegen weg terwijl ik langsdraaf, omhoog en omlaag. Een aantal meters lager zie ik de “pussy lane” tussen de bomen, waar ik afgelopen zaterdag overheen liep.
Ik blijf de singletrack volgen door het bos. Twee Nordic walksters zijn de enige mensen die ik hier zie. Een onverhard fietspad brengt me naar de voet van het viaduct. Ik ben blij dat ik vandaag nog geen 25 kilometer hoef, al gaat het lopen helemaal niet zo slecht. Na 7 kilometer loop ik m’n straat weer in. Het was een mooi opwarmertje voor de Sallandtrail komende zaterdag.

2 reacties op “Voorproefje

  1. Rein Tuininga schreef:

    Wow, respect voor jou!!

Geef een reactie

