Nightseeing

Bij het licht van de lantaarns draaf ik rustig de straat uit, waarna ik oversteek naar een straatje waar ik niet zo vaak loop. Ik vermijd deze keer het donkere steegje en loop even later via een hoofdweg het wijkje uit. De rode lichten van de spoorweg beginnen te knipperen en ik vertraag mijn pas. Een sneltrein dendert langs en ik kan zonder al te veel vertraging doorlopen.
Na anderhalve kilometer op een rustig tempo ga ik maar eens een versnellinkje hoger. Ik ben van plan om elke kilometer van tempo te wisselen. Hard hoeft het niet te gaan, als er maar verschil in zit. Ik kom door straten waar ik niet eerder ben geweest en probeer de weg zo lang mogelijk te maken door flink wat te slingeren. Eens kijken of het me lukt om een aardige afstand te lopen zonder de rondweg over te steken.
Er staan meer huizen in Borne dan ik dacht. Huizen met hoge ramen doen me aan een kerk denken. Zou het nieuw zijn of gerenoveerd? De huizen in het wijkje hier hebben in elk geval karakter.
Als ik langs een grote kerk aan de rand van het dorp kom, krijg ik een kilometertijd door die zo’n 20 seconden sneller is dan mijn inlooptempo. Prima, nu weer een tandje terug.
Een tankstation baadt in het licht. Ik neem een fietspaadje tussendoor naar een kronkelende weg en bekijk de huizen die hier staan. Het zijn flinke huizen met grote tuinen, sommige gescheiden van de weg door een grasveldje. Aan het einde van de straat kan ik kiezen voor Oud Borne of het centrum. Ik kies voor de ongelijke klinkertjes, maar vraag me al direct af of dat wel zo handig was. Het gas mag er weer op, dus ik denk maar niet teveel na en zet gewoon wat aan, dan ben ik er ook zo doorheen. Het is wel een verademing als ik na de oude, smalle straatjes weer op een vlak, goed verlicht trottoir loop. De parkeerplaats bij een verzorgingshuis komt uit op een wandelpaadje en een paar konijntjes sprinten voor me uit. Nog een klein stukje dat licht oplopend is en dan zit ook deze kilometer erop, zo’n 15 seconden sneller dan de eerste tempokilometer. Dat was niet direct mijn bedoeling, maar het voelt wel goed. Nu de rust in mijn looppas weer terug zien te krijgen.
Ik nader het centrum nu vanaf een andere kant en struin door de uitgestorven straatjes. Als ik een seintje krijg van mijn horloge versnel ik weer iets. Niet teveel, eens kijken of ik weer hetzelfde kan lopen als de eerste tempokilometer.
In de verte rijdt een trein langs. Een vrouw met 3 honden aan lange lijnen neemt de hele stoep in beslag, die op dit stuk toch wel een meter of vier breed is. Ik loop er over de parkeervakken langs, daar is ruimte genoeg.
Hoewel ik weer dichter naar huis ben gelopen, maak ik nu een extra lus. Na deze kilometer kan ik weer anderhalve kilometer uitlopen en dan kom ik precies op 8 kilometer uit. Klinkt als een plan.
Ik heb het idee dat ik mezelf zo af en toe even moet afremmen en als de tijd in beeld komt, scheelt het maar 1 seconde met mijn eerste interval. Goed gelukt dus.
Konijntjes zitten op het gras naast statige villa’s. Op de tennisbanen wordt gespeeld, dat kan ik wel horen, maar niet zien. Ik loop langs rijtjeshuizen met kleine tuintjes en over de parkeerplaats van de supermarkt. Zonder twee keer door dezelfde straat te zijn gekomen, kom ik vanaf de andere kant mijn straat weer in met 8,2 kilometer op de teller. Hiermee zit de eerste 300 kilometer er alweer op voor dit jaar. Nog 1715 km te gaan!

de eerste 300 km

8 reacties op “Nightseeing

  1. Margo Hermans schreef:

    Leuk zo’n jaardoelstellingen!

  2. Mari Durieux schreef:

    als je geen blessures gaat krijgen ga je dit makkelijk halen!

  3. Tiny Raijmakers schreef:

    Bij regelmaat en structuur in je trainingen is het blessure gevaar niet erg groot. Je gaat het wel redden!

    • Elsa schreef:

      Met die regelmaat en structuur zit het volgens mij wel goed.
      Voorlopig loop ik alweer een tijdje zo goed als blessurevrij, dat hoop ik gewoon zo door te zetten.

  4. Jaapio schreef:

    lekker bezig Elsa.. ik zit op 350 nu van de 2000km 🙂 .. vorig jaar door omstandigheden niet gehaald uiteindelijk, maar dit jaar gaat het lukken

Geef een reactie

