Oversteken

Op een rustig drafje loop ik langs een doorgaande weg. In het licht van de lantaarns komt een hardloper me tegemoet. Het plan voor vanavond krijgt tijdens het lopen wat meer vorm. Eerst een kilometer inlopen, dan een tempoblokje van 3 tot 4 kilometer in een stabiel tempo.
Binnen 6 minuten is de eerste kilometer al voorbij en ik stel het tempoblokje nog even uit. Nadat ik bij de verkeerslichten de rondweg overgestoken ben, start ik mijn tempoblokje door de nieuwbouwwijk. Van de rondweg naar de beek en bij de volgende afslag van de beek naar de rondweg. Dan weer terug naar de beek. Links en rechts van me is het donker, maar het bruggetje over de beek is goed verlicht, dus ik steek over en loop aan de overkant verder. Met 4:52 voor deze kilometer loop ik harder dan ik dacht, maar ik ga proberen dit tempo vast te houden. Ik weet nu al wel dat ik het bij 3 kilometer houd. Een fietser scheurt langs met een rammelende kettingkast. Bij het volgende bruggetje steek ik de beek weer over, waarna ik opnieuw naar de rondweg ren. Zo maak ik ook nog een korte slinger en mijn tweede tempokilometer piept in 4:57.
De woonwijk houdt op en ik ga verder naar de volgende. Voor mij over het fietspad lopen een paar mensen met kleine hondjes. Ik sla wel af, dan hebben zij geen last van mij en ik niet van hen. In de laatste honderd meter probeer ik ietsje te versnellen en ik klok nu 4:49. Dat ging lekker!
Ik laat het tempo wat inzakken. In een school staat een groepje mensen in fel licht met elkaar te praten. Vanuit het centrum komt een rijtje auto’s aan. Ik sla af, dan hoef ik niet over te steken en kan ik gewoon doorlopen.
Een paar meter voor de overweg beginnen de lampen te knipperen. Ook nu heb ik geen zin om te wachten en ik ren verder over de goed verlichte parkeerplaats naast het station. De trein komt me tegemoet. Dat is mooi, want ik zie de volgende overweg alweer open gaan. Ik ga toch wat harder lopen, want er kan altijd nog een trein aankomen. Het lukt, ik kan zonder te wachten het spoor over. Nu nog een klein ommetje en dan sta ik met 7,5 kilometer op de teller alweer bij huis.

2 reacties op “Oversteken

  1. Ivy schreef:

    Super gedaan!!!
    Groetjes Ivy

Geef een reactie

