Warm en koud

Terwijl ik de straat uit ren kijk ik even hoeveel tijd ik nog heb tot de training begint. Iets meer dan 7 minuten nog maar, terwijl ik er normaal toch graag 12 minuten voor uittrek. Zo’n honderd meter verderop start ik m’n klokje, terwijl ik heel hard hoop dat de spoorbomen deze keer mee zullen werken. Ik heb mazzel. Een loopmaatje fietst met een flinke vaart langs terwijl ze vraagt of ik een sprintje aan het trekken ben. Ik blaas uit dat ik nu héél erg laat ben. Een kilometertijd van 4:38 geeft aan dat ik in elk geval mijn best doe om nog op tijd te komen.
Zeven minuten en zeven seconden nadat ik mijn klokje startte heb ik anderhalve kilometer afgelegd en sta ik op de startplaats, waar ik even flink moet uithijgen. Hoewel het slechts 3 graden is, heb ik het nu al heel erg warm.
De groep zet zich in beweging en met een rustig tempo lopen we langs een doorgaande weg door de wijk. Op de stoep liggen nog wat serpentines van het carnavalsweekend. Ik kom wat op adem en merk dat ik na mijn haastwerk wat begin af te koelen. Het is ook niet echt slim om me eerst in het zweet te lopen en dan pas de warming up te doen.
We lopen een schoolpleintje op, waar we wat oefeningen doen rond de zandbak. Daar zit een mooie rand omheen, waar je op kan stappen, springen en planken. In een doodlopend straatje doen we de loopscholing. Eén van m’n loopmaatjes heeft een korte broek aan en ik vraag of zijn lange misschien kapot is. Hij geeft aan dat hij ’s middags zo lekker bezig geweest was in de zon, dat hij dacht dat een korte broek wel kon. Hij had niet in de gaten dat de temperatuur heel hard naar beneden ging toen de zon eenmaal verdwenen was.
Voor het hoofdprogramma lopen we een stukje terug naar de vijver, waar we met inlopen langs zijn gekomen. We gaan er rondjes omheen lopen, van 2,5 en 1,5 minuut. Tussendoor krijgen we steeds 1,5 minuut pauze. Er wordt nog wat gevraagd over het tempo, dat in elk geval iets lager moet liggen dan het 10 kilometertempo. De langere interval mag nog iets minder snel.
We starten met 2,5 minuut. De kopgroep blijft nog redelijk bij elkaar en na anderhalve minuut dribbelpauze gaat het tempo iets omhoog bij het interval van anderhalve minuut. Als het fluitje klinkt zijn we opgelucht. De volgende keer anderhalve minuut gaan we toch maar iets langzamer lopen. De pauze is zo voorbij en we gaan weer voor de lange interval.
Het water in de beek ruist over de vistrap en aan de hemel staan sterren. Deze keer wordt er sneller gefloten dan ik had verwacht. We missen nog een halve minuut, maar iedereen gaat braaf dribbelen.
Vervolgens lopen we nog eens anderhalve minuut en 2,5 minuut. Onderweg halen we de laatste lopers in. Als we nog een interval van anderhalve minuut hebben gehad, geeft de trainster aan dat we nog een keer de lange doen en dan waarschijnlijk nog een korte. Ik probeer het goede tempo te pakken te krijgen, want ik weet wel dat ik bij dit soort intervallen meestal toch harder dan mijn 10 kilometertempo loop. Zo kan ik bij de laatste nog even knallen.
Als er afgefloten wordt en we de trainster naderen, zien we dat de groep zich alweer rond haar verzamelt. Geen laatste keer knallen dus. Als we weer compleet zijn, lopen we met een kleine omweg naar de startplek.
Twee jonge hardlopers die er vorige week ook stonden, staan er nu weer. Ik knoop een praatje met ze aan. Vorige week hadden we ze uitgenodigd om mee te lopen, maar dat redden ze nogal moeilijk met de tijd. Daar weet ik natuurlijk alles van…Samen met de trainster zet ik koers naar huis. Zij wil nog even bij iemand langs, dus al snel loop ik alleen. Ik zie huizen in de steigers staan en verwonder me erover dat ik dat nu pas zie. Op de heenweg heb ik daar totaal geen oog voor gehad. Van een afstandje zie ik de overweg al dichtgaan. Ik ga nog wat rustiger lopen, maar moet toch nog even wachten. Als ik weer thuis ben, heb ik 11 kilometer op de klok staan. De temperatuur is inmiddels gezakt naar het vriespunt, maar ik kan gaan genieten van een welverdiende warme douche.

Geef een reactie

