Rustig en gezellig

Een beetje lafjes vind ik het wel van mezelf, maar ik heb als goed excuus dat ik even rustig aan moet doen door de trail van gisteren en vanwege de wegebbende verkoudheid. Wat laf is? Met de auto naar de training… Ik had natuurlijk ook op de fiets kunnen gaan, maar dan moet ik weer een extra jasje aantrekken, de fiets uit de schuur slepen en ben ik al natgeregend als ik aankom. Bovendien ben ik zo laat dat ik daar geen tijd meer voor heb. Ik ben een kei in redenen bedenken waarom het voor deze keer wel oké is om met de auto te gaan.
Zo gezegd, zo gedaan: met de auto naar de training dus. Het is een wat kleiner clubje dan gebruikelijk, wat ik wijt aan het miezerige weer. Niet iedereen zal staan te springen om met dit weer te gaan lopen.
Langs de vijver lopen we in, naar een rustig stukje met kantoorpanden. Ik ben een beetje in een kletsbui en let niet bijster goed op bij de oefeningen. Bij de loopscholing sta ik voor de verandering een keer bijna achteraan. Nadat ik toch wel goed mijn best heb gedaan om alle oefeningen correct uit te voeren, neemt de trainer ons mee naar de volgende locatie. We gaan ernaartoe met onderweg een paar versnellinkjes, waarbij we bij elke lantaarnpaal ietsje harder moeten gaan lopen.
In een woonwijkje heeft de trainer een rondje uitgedacht van 500 meter. Deze gaat uiteraard op tempo, het 5 kilometertempo in dit geval. De helft van de tijd die je daarover deed, mag je rust nemen. Het idee is om twee keer 500 meter te doen, dan een dubbele ronde, dus 1000 meter, en vervolgens nog twee keer een enkele ronde.
De trainer loopt de eerste keer voorop om aan te wijzen hoe de ronde precies in elkaar zit. We komen drie keer langs een grasveldje met huizen eromheen en al die straatjes lijken op elkaar.
Omdat ik me voorgenomen heb om rustig aan te doen, loop ik niet achter de snelste heren aan. De eerste ronde klok ik in 2:29, wat voor mijn doen best een beetje rustig is. Het voelt in elk geval wel goed.
Na de pauze kom ik met twee heren samen te lopen, die proberen rond die 5 min/km te blijven. Ik loop gezellig met ze mee en kan ze vertellen dat de tweede ronde in 2:21 ging. Toch iets sneller dus. Bij de dubbele ronde zetten we wat rustiger in en ik hoef het knopje op mijn horloge niet eens in te drukken. Omdat het exact 1 kilometer is komt de tijd vanzelf: 5:01.
We wandelen twee rondjes om het kleine grasveldje voordat we beginnen met de volgende ronde. Eén van de heren heeft er zin in, want hij zet een aardig tempo in. Dat resulteert in een rondetijd van 2:20. Het lopen gaat lekker en het is leuk om eens met andere loopmaatjes mee te lopen. Het regent met vlagen ietsje harder dan standje miezer, maar dat deert ons niet. We lopen nog een ronde in 2:23 en dan is er nog tijd over.
Na de rustpauze wandelen we de helft van het grasveldje rond, waardoor we iets later beginnen aan de volgende ronde. We zien wel of het een enkele of een dubbele wordt. Tegen het einde wordt ik ingehaald door één van de snelste lopers en aangezien het waarschijnlijk toch de laatste ronde is, zet ik de achtervolging in, waarbij ik probeer onhoorbaar in zijn kielzog te blijven lopen. Het lukt me niet helemaal om dat tot het einde vol te houden (de snelheid dan, volgens mij heeft hij me niet in de gaten gehad), maar het was toch een leuk versnellinkje zo op het einde. Ik klok de ronde op 2:05, maar hij was dus iets korter dan de eerdere rondes.
Als iedereen weer bij elkaar is, gaan we over het brede fietspad langs de vijver weer terug naar de startplaats, waar een loopmaatje een poging doet om twee jonge hardlopers bij de groep te krijgen. Ze geven aan dat ze het volgende week wel willen proberen.
Het is voor mij net geen 7 kilometer geworden, maar het was wel een fijne training. En rustig genoeg naar mijn zin. In mijn autootje tuf ik vrolijk weer naar huis.

4 reacties op “Rustig en gezellig

  1. daniellesienema schreef:

    Ik heb een hekel aan fietsen, zeker in de regen. Rennen in de regen? Prima. Fietsen in de regen? Nee. Vraag me niet waarom, maar zo voel ik het! 😛

  2. Tiny Raijmakers schreef:

    Met de auto naar de training,,,,tsss.. Soms moet ik wel.dan in mijn auto de kledingopslag. Kofferbakloopgroep;-)

    • Elsa schreef:

      Als ik niet zo laat was geweest had ik wel de fiets gepakt. Jasje kan dan zo in de fietstas blijven.
      Ik voelde mijn knieën nog een beetje van zondag, dus lopen vond ik deze keer geen optie. Is nu gelukkig wel over.

Geef een reactie

