Tweetallen

Het is frisjes, slechts 1 graad boven nul. Ik ben blij dat de groep nog op de verzamelplek staat. De trainer geeft alvast aan dat we in tweetallen gaan lopen vanavond. Tijdens het inlopen kunnen we dan mooi afspreken met wie we een tweetal zullen vormen. Het is de bedoeling dat je beiden ongeveer even hard loopt.
We zetten koers naar de wijk waar ik ’s avonds ook vaak zelf een rondje loop. In een rustig straatje stoppen we voor wat losmakende oefeningen. Dat blijft niet onopgemerkt, want we zien een paar kinderen voor de ramen staan kijken. We zwaaien vriendelijk naar ze. De loopscholing wordt in hetzelfde straatje uitgevoerd. De trainer doet het duidelijk voor en wij doen het zo goed mogelijk na.
Bij een parkje met een speelplaatsje doen we vervolgens de steigerungen over een halfrond pad. Daarna wordt er uitgelegd wat er vanavond van ons verwacht wordt. De helft van het tweetal wordt naar het eind van het halfronde pad gestuurd en moet daar wachten op de andere helft. Als die op tempo arriveert, loopt de eerste via een haakse hoek op tempo weer terug naar het beginpunt.
Ik sta aan het eind van het pad te wachten en mijn loopmaatje legt de kwart cirkel in hoog tempo af. Ze tikt me aan en ik ga op de haakse hoek af. Ik haal een loopmaatje in over het gras, maar dat is niet zo verstandig, want dat is één grote sopbende.
Ik zwaai als ik bij het beginpunt arriveer en zie mijn loopmaatje vertrekken. Zodra zij afremt, versnel ik weer. Het zijn korte stukjes van rond de 20 en 35 seconden, maar je wordt er best moe van, omdat je ook maar zo kort rust hebt. Bij de zevende keer dat ik tempo maak komt de groep me tegemoet, want we gaan iets anders doen.
De trainer wijst een vrij groot rondje aan, wat we moeten gaan lopen. De ene helft van het tweetal gaat linksom, de andere helft rechtsom. De ene loopt op tempo, de ander dribbelt rustig. Zodra je elkaar tegenkomt, wissel je van tempo.
Ik begin met dribbelen. Als we de hoek omgaan, zie ik mijn loopmaatje al aankomen en met een high five wisselen we van tempo. Vlak voor de plek waar we begonnen komen we elkaar opnieuw tegen en ik laat mijn snelheid zakken. Nadat ik nog een keer een tempo heb gelopen en we de startplek weer naderen, geeft de trainer aan dat we ermee stoppen.
Tijd voor het laatste onderdeel. Het rondje dat we net gelopen hebben is precies een vierkant, dat in vier gelijke stukken wordt gesneden door een weg en een voetpad. We starten nu in het midden met dribbelen  naar de eerste zijkant, lopen een kwart buitenom en komen dan wandelend terug. Dan dribbelen we opnieuw precies dezelfde kant op, maar nu gaan we de helft op tempo buitenom, waarna we ook wandelend terugkomen naar het midden. Daarna volgt natuurlijk nog een driekwart vierkant en als laatste nog het hele blokje rond.
Het eerste kwart gaat mooi vlot in 42 seconden. Terug naar start en overnieuw beginnen. Een loopmaatje gokt dat we die in 1:22 doen en dat klopt precies. Dan driekwart rond, precies 2 minuten. Hebben we nog tijd voor de laatste volle ronde? We beginnen gewoon en rennen het hele blokje rond in 2:45. Dat hebben we mooi gedaan met elkaar.
Op een rustig tempo gaan we weer naar de startplek terug, waar ik bij de andere helft van mijn tweetal in de auto spring, want we hebben nog een vergadering vanavond. Ik heb in elk geval weer dik 9 kilometer op de teller gezet.

Geef een reactie

