Feestelijke heropening lanteernpoalroutes

Voor de verandering ga ik dinsdag alweer op pad, want we hebben als loopgroep een uitnodiging gekregen om bij de heropening van de Bornse lanteernpoalroutes aanwezig te zijn. Dit zijn goed verlichte en verharde hardlooproutes van 1, 3, 5 en 10 kilometer, die vijf jaar geleden zijn bewegwijzerd met speciale bordjes.
Ik ga mooi op tijd van huis en ruim voor zeven uur sta ik met de eerste lopers al te wachten bij het Kulturhus, waar we gaan starten. Er zijn aardig wat groepen uitgenodigd, maar hoeveel lopers zouden er komen? Twee trainers lopen er al rond en er komen nog wat meer loopmaatjes opdagen. Ook een vrouw die misschien met onze groep mee wil gaan trainen is op mijn uitnodiging ingegaan om vanavond kennis te maken. De media zijn aanwezig en de hele groep gaat op de foto.

een grote groep
Door iemand van de plaatselijke triatlonvereniging en iemand van de gemeente Borne wordt er kort wat verteld over het ontstaan van de lanteernpoalroutes en dat de langste route wat gewijzigd is, omdat die door een nieuwbouwwijk in aanbouw loopt.

de uitleg
Na deze uitleg gaan we met de hele groep van start. Eén van de trainers slaat aan het tellen en komt op 63 lopers uit.

de start
Het is gezellig onderweg. Terwijl we door de wijk lopen wordt er gekletst en er worden nieuwe contacten opgedaan. Ik loop samen met de vrouw die overweegt om zich bij ons aan te sluiten. Zo kan ik mooi vertellen wat wij voor een groep zijn en het is een leuke manier om kennis te maken.
Voor een drukke weg stoppen we even, om de achterblijvers bij te laten komen en gezamenlijk over te steken. Een minuut of 20 na vertrek komen we alweer bij het Kulturhus aanlopen. De plaatselijke hardloopspeciaalzaak heeft gezorgd dat er een tafel met drinken klaarstaat en dat elke loper een mooie bidon mee naar huis kan nemen.
Na een afsluitend woordje gaat een loopgroep verder met hun gebruikelijke training, terwijl meerdere lopers al dan niet in een groepje verder gaan met een duurloopje. Mijn loopmaatjes van de groep gaan allebei naar huis en ik haak met mijn nieuwe loopmaatje bij een onbekend groepje lopers aan.
Zo slingeren we nog mooi een paar kilometer door Borne, terwijl we voornamelijk hardloopervaringen uitwisselen. Als de groep linksaf gaat, is dat voor ons allebei precies de verkeerde kant en wij gaan rechts. Iets verderop scheiden ook onze wegen, als de vrouw linksaf naar Hengelo gaat en ik rechtsaf naar de andere kant van Borne moet.
Het was in elk geval zo gezellig, dat ik er vrij zeker van ben dat we nog eens vaker met elkaar gaan lopen. Al met al was het een geslaagde heropening van de gerenoveerde lanteernpoalroutes.

 

Foto’s: Ronnie Strootman

2 reacties op “Feestelijke heropening lanteernpoalroutes

  1. Erlinde schreef:

    Wat een goed initiatief, die verlichte hardlooproutes!

Geef een reactie

