Met een vaartje uit het jaartje

Voetje voor voetje schuifel ik de straat over naar de overkant. Zoals gewoonlijk is er in onze straat niet gestrooid en daar waar de zon niet is geweest, zit de glimmende ijslaag die er vanmorgen ineens lag gewoon nog vastgevroren. Gelukkig is de stoep aan de overkant wel schoon en ik kan met een rustige looppas verder. Ik neem een route via de hoofdwegen, dan weet ik vrij zeker dat ik niet weer hoef te schuifelen.
Zo’n vijf minuten later voeg ik me bij het kleine groepje loopmaatjes dat is komen opdraven op deze laatste training van het jaar. De trainer legt uit dat we vandaag fartlek gaan doen. Als hij op het fluitje blaast gaan we voor onbepaalde tijd versnellen, totdat hij nogmaals op het fluitje blaast. Dan moeten de voorste lopers de achterste lopers komen “opvegen”.
Een verlaat loopmaatje sluit zich nog aan en na een minuut of vijf wordt er voor het eerst op het fluitje geblazen. We snellen vooruit en waarschuwen waar nodig voor gladde stukken. Het fietspad is in elk geval goed gestrooid, de weg op de meeste plekken ook wel, maar sommige stoepen glimmen als spiegels. Na een minuutje dribbelen we terug.
Bij het dribbelen gaat het wat te hard. Het is lastig om voorop te lopen en rustig aan te doen, zodat de hele groep makkelijk mee kan komen. Aan de overkant van het station is een brede stoep, waar we nog eens een tempo inzetten.
Over het fietspad langs een asfaltweg zetten we koers naar het centrum, want de stoep is te glad om te belopen. We mogen nog eens aanzetten, maar we hebben elke keer geen idee hoe lang. Ik loop nu wat harder, want het gaat lekker. Na ruim 2 minuten mogen we pas weer stoppen. Dat was een aardig stuk!
Twee lopers haken nu af. De ene deed dat vorig week ook, toen we net zo’n soort training hadden. Hij heeft zijn conditie nog niet helemaal op peil. Voor de andere gaat het wat te hard, hoe goed we ook bezemen na ieder interval. Het is wel jammer, omdat de training in principe voor elk niveau wat te bieden heeft.
We gaan nu dwars door het centrum en verder langs een doorgaande weg, duiken een tunneltje door en volgen de doorgaande weg met enkele intervallen de hele wijk door. Het valt me op dat automobilisten zelfs met deze mogelijke gladheid en met lopers op de weg hun snelheid niet altijd aanpassen. We worden meerdere keren gepasseerd met een snelheid die volgens mij ruim boven de 50 km/h ligt.
Als we het dorp uitgelopen zijn, gaan we via een andere doorgaande weg weer richting het centrum. Nu komen er meerdere fietsers zonder licht langs, die we soms pas op het laatste moment opmerken. Gelukkig heeft een groot deel van de lopers wel verlichting, de rest heeft in elk geval een reflecterend hesje aan.
Weer in het centrum is het opnieuw tijd voor een tempootje. De ene keer loop ik wat harder dan de andere keer, net hoe het uitkomt en naast wie ik loop. Het is best een gezellige manier van trainen, want elke keer na het opvegen wordt de groep weer een beetje gehusseld.
Zo af en toe is het oppassen geblazen met auto’s, want die hebben natuurlijk wel voorrang. We maken een lusje door een woonwijk en komen uiteindelijk bij het spoor weer uit. Ik ren er samen met de meeste loopmaatjes in een straf tempo overheen, maar ik hoor achter mij de bellen rinkelen, gelijk met het fluitje van de trainer. Hij staat met twee loopmaatjes nog aan de andere kant van het spoor.
Als we weer bij elkaar zijn, doen we nog één keer een interval, waarna we in een rustig tempo verder naar de carpoolplaats dribbelen. We wensen elkaar een fijne jaarwisseling en gaan dan ieder onze eigen kant op. Alles bij elkaar heb ik een aardige afstand afgelegd: 13 kilometer, waarvan ongeveer 11 in groepsverband met 17 intervallen. Een flinke training als afsluiter van het jaar.

2 reacties op “Met een vaartje uit het jaartje

  1. martinvannoort schreef:

    Klinkt als een fijne training. Afhaken zou niet nodig moeten zijn, dan is hun tempo voortdurend te hoog geweest. Je schrijft mooi!

    • Elsa schreef:

      Dankjewel Martin!
      Het probleem bij deze lopers is dat ons dribbeltempo (rond de 7 min/km) ze eigenlijk al te hard gaat. Volgende keer kunnen ze de training weer inkorten door een paar intervallen minder te lopen. Ik vond het in elk geval een hele lekkere training.

Geef een reactie

