Pre-kerstloopje

De krachtige wind blaast fijne druppeltjes in mijn gezicht. Omdat lopen op kerstavond me niet zo’n goed idee lijkt, ga ik ’s morgens voor het werk nog snel even de deur uit. Het is nog niet helemaal licht, al vraag ik me af of het vandaag veel beter gaat worden. Dikke wolken houden elk zonnestraaltje tegen. Het is heel rustig op straat, iedereen heeft vast vakantie.
Voor de fietstunnel zie ik het bord weer staan dat de doorgang gestremd is. Ik ben eigenwijs genoeg om door te lopen. Tijdens de Winter Step One loop ben ik er ook doorheen geweest, dus volgens mij moet dat gewoon kunnen. En dat is ook zo. Er wordt niet gewerkt en de doorgang is gewoon vrij. Gelukkig maar, anders moest ik een heel eind om en ik wil vandaag alleen een kort, rustig rondje doen.
Koolmeesjes en vinkjes zitten in lage boompjes te kwetteren. Ik loop een modderige zandweg op en neem vervolgens een bospaadje, dat me door het vochtige bos voert. Het lopen lijkt wat zwaar te gaan, maar dat kan best komen doordat ik wat harder loop dan ik eigenlijk wil. Onbewust heb ik misschien wat haast.
Na nog een stuk zandweg loop ik het bos alweer uit. Als ik in een weiland vier grote, witte vogels zie staan krijg ik een déjà vu naar begin dit jaar. Grote zilverreigers die hier komen overwinteren. Nog zo’n soort die een hele tijd zeldzaam is geweest, maar die hier nu elke winter te vinden is. Een weiland verder spot ik er nog eentje.
Net als ik bedenk dat ik nog geen mens ben tegengekomen in het bos, zie ik twee fanatiekelingen zich opdrukken tegen een picknicktafel. Die zie ik ook vaker, meestal op woensdag- of donderdagochtend. We groeten elkaar, waarna ik tegen het viaduct op omhoog loop.
Met zeven kilometer heb ik er inderdaad een kort rondje van gemaakt. Na de kerstdagen maar weer wat langer lopen, nu snel naar het werk.

Geef een reactie

