De Winter Step One loop 2014

Na een relatief rustig loopweekje meld ik me op zondag in de kantine van de plaatselijke voetbalvereniging. Ik ben iets later dan ik had willen zijn en er staat een flinke rij voor de startnummeruitgifte. Na-inschrijven was in dit geval sneller geweest.
Toch heb ik m’n startnummer mooi op tijd, kan zonder in de rij te staan nog even naar het toilet en ik loop twee rondjes over de parkeerplaats om op te warmen. Vervolgens trek ik m’n jasje uit en voeg me bij m’n loopmaatjes in het startvak. Ze vinden dat ik een naam hoog te houden heb wat betreft laatkomen en dat is weer goed gelukt, want een paar minuten later klinkt het startschot al. We wensen elkaar succes en gaan in ons eigen tempo op pad.

de start
Met z’n drietjes beginnen we aan het eerste stuk. We doen alle drie de halve marathon vandaag, die gelijk gestart is met de 10 kilometer. Via een nieuwe aanrijdroute gaan we het tunneltje door, dat tot januari dicht zou zijn. De bocht is eruit gehaald, zodat we er nu recht op af lopen. Vlak ervoor zit de eerste kilometer erop in 5:11. Even denk ik dat dat te hard is, maar eigenlijk is het helemaal niet zo verkeerd. Mijn PR staat op 1:50:50, wat overeenkomt met 5:15/km. Vandaag wil ik dat natuurlijk verbeteren en ik probeer te mikken op 1:49, waarvoor ik 5:09/km moet lopen. Ja ja, ik heb mijn huiswerk gedaan.
Eén loopmaatje hebben we inmiddels achter ons gelaten, doordat ze aangesproken werd door een bekende. Veel te snel piept de tweede kilometer al: 4:03, dat kan écht niet. Ik bedenk dat we net een tunneltje hebben gehad, waardoor de GPS waarschijnlijk even de weg kwijt was. Een minuutje later passeren we het bordje dat de 2 kilometer markeert.

na 2 kilometer
Bij de splitsing gaat er een hele groep voor ons ook naar rechts voor de halve. Vorig jaar was dat anders, toen kwam ik hier alleen te lopen, totdat er een loopmaatje opdook dat me verder gehaasd heeft. We zoeken nu de aansluiting met de groep, want dan hebben we zo een mooi windscherm op het stuk waar de wind ons tegemoet blaast. Enkele vrijwilligers staan op een kruising te kleumen in de koude wind.
We hebben er inderdaad profijt van dat we nu achterin de groep lopen. Hoewel het tempo heel iets lijkt te zakken (5:20) heb ik niet de behoefte om er voorbij te gaan. De voorste lopers roepen vrolijk “tot straks!” naar de vrijwilligers die ons linksaf sturen. Na de bocht kunnen we even achterom kijken en we zien dat ons andere loopmaatje niet zo heel ver achter ons loopt. Een hele kleine pony rent als een hondje naar ons toe en dan weer weg, alsof het wil spelen. Het is een grappig beestje om te zien.
Na een paar kilometers tegenwind is het fijn om weer even in de beschutting van het bos te lopen en het tempo gaat heel iets omhoog. Aan het einde van een lange zandweg staat een waterpost. We drinken wat en gaan vlotjes verder over een fietspad naar Bornerbroek. Ondanks een viaduct komen er nu een paar kilometertijden langs van strak 5:10. Dit gaat perfect zo. Ik ben van plan om in elk geval tot ruim voorbij Bornerbroek in de groep te blijven hangen, daarna maar eens kijken of het misschien ietsje harder kan.
Ik neem een gelletje en wat water, zodat ik niet zonder energie kom te zitten. Nadat we een scherpe bocht hebben gemaakt lopen we Bornerbroek weer uit. Het lopen begint nu minder gemakkelijk te voelen en dat is niet zo gek, want de kilometertijden zijn nu 5:05 en 5:06. Tegen het volgende viaductje waaiert de groep een beetje uit elkaar. Beneden staat een roze carnavalswagen te flapperen in de wind naast de snelweg. Ik dacht dat die daar voor de grap neergezet zou zijn door een andere carnavalsvereniging, maar hij staat er nu al zo’n 2 weken.
De snelheid zit er nu goed in met een tempo dat slechts 1 of 2 seconden boven de 5 minuten zit. De vrijwilligers staan nog op hetzelfde punt als we langskomen. “Daar zijn we weer!” hoor ik iemand voor in de groep roepen. De kleine pony staart ons meewarig na.

zandweg
Enkele toeschouwers klappen voor ons. Een auto rijdt net iets te hard over de zandweg langs en bezorgt ons een douche van koude modderspetters.
De voorste twee lopers gaan nu te hard voor de groep, die aan het uitdunnen is. Wij lopen nog steeds met z’n tweetjes, nu achter drie anderen. De kilometertijd zakt terug naar 5:09, wat precies 1:49 als eindtijd op zou moeten leveren als dat het gemiddelde zou zijn. Ik loop wat te rekenen en geef aan dat 1:12 op de 14 kilometer 1:48 op 21 kilometer is. We zitten er iets boven, precies op 1:49-koers volgens mij.
Er staat weer een waterpost, waar ik per ongeluk sportdrank pak. We moeten rechtdoor naar een keerpunt op de weg en gaan vervolgens richting de es. Een kilometertijd van 5:16 komt langs. Ik weet nog van vorig jaar dat het hier zwaar werd en ik heb zo’n vermoeden dat de voorste lopers daar nu ook last van krijgen. Ik haal ze in en mijn loopmaatje volgt. Van het onverharde paadje komen we op een asfaltweg uit. Er loopt nog een klein groepje achter ons aan. Nu moeten wij het tempo bepalen. Oeps, ik zie nu een tijd van 4:57, dat is misschien wel een beetje teveel van het goede. Opnieuw een waterpost. Mijn loopmaatje blijkt een kei in het lopend drinken, waar ik iets in moet houden gaat hij gewoon door.
Na de waterpost lopen we wel alleen verder. Het tempo ligt nu rond de 5 minuten per kilometer en we hoeven er nog maar 3. Een kwartiertje nog, denk ik positief.
“Koud hè?” roep ik naar een paar vrijwilligers die in sjaals en mutsen staan weggedoken. “Jij niet hè?” krijg ik terug. Nee, ik niet, al beginnen mijn handen door de wind wel weer een beetje koud te worden.
Ik houd het tempo vast, maar merk dat mijn maatje nu moeite heeft om mee te komen. Hij blijkt een steek in zijn zij te hebben, wat niet echt lekker loopt natuurlijk. Van tevoren had hij al aangegeven dat hij het in de laatste kilometers meestal zwaar krijgt. Hij geeft aan dat ik maar gewoon moet gaan, hij redt zich wel. Het is natuurlijk wel jammer, maar na 19 kilometer wordt de afstand tussen ons langzaam iets groter. Als ik voetstappen hoor denk ik even dat hij weer bijkomt, maar dat blijken twee andere lopers te zijn. Dan maar gaan, ik lig prima op PR-ramkoers en er moet wel iets heel raars gebeuren als me dat niet lukt. Vlak voor het tunneltje zie ik dat ik weer onder de 5 minuten per kilometer loop en na de tunnel versnel ik nog iets.
Daar komen de voetbalvelden in zicht, maar man, wat is dat nog een eind! Ik loop heel iets in op de lopers voor me en versnel nog wat over het zachte, modderige veld naar de finish, waar ik 1:48 op de klok zie staan. Kijk nou toch! Met een grote grijns kom ik over de matten. Die heb ik in de pocket!


Ik laat mijn chipje losknippen en zie mijn loopmaatje binnenkomen, iets meer dan 20 seconden na mij. Hij is aardig gesloopt, maar ik voel me tot mijn eigen opluchting prima. Geen duizeligheid, misselijkheid of andere ongein. Wat ben ik blij met mijn PR! Dik twee en een halve minuut eraf, dat had ik van tevoren niet verwacht.
In de kantine kletsen we even na met ons derde maatje, dat een paar minuten na ons ook over de streep komt. Tegen inlevering van het startnummer krijgen we een kopje snert, dat we tijdens de prijsuitreiking naar binnen lepelen. Als de snert op is, is het tijd om naar huis te fietsen voor een welverdiende warme douche.

 
Foto’s en filmpje gemaakt door Step One.

8 reacties op “De Winter Step One loop 2014

  1. tanjaslagter schreef:

    Goed gelopen hoor!
    Wel jammer dat je je startnummer moet inleveren voor een kopje snert. Ik heb al mijn startnummers bewaard …

  2. Meisje_Sanne schreef:

    Wow! Goed gelopen zeg! En een prachtig PR om het jaar mee af te sluiten. Die kan je zeker in je zak steken!

  3. Raymond van Stein Callenfels schreef:

    Gefeliciteerd met je PR. Heel goed gelopen.

  4. Margo Hermans schreef:

    Top! Wat goed gelopen! Van harte gefeliciteerd 😀

Geef een reactie

