Piramide in de wind

Met een nieuw, felgroen lichtgevend bandje om mijn arm ga ik op weg naar de training. Vandaag weer in rap tempo, anders kom ik te laat. Ik leer het ook nooit.
De wind waait flink en is koud. Ik dacht dat mijn dikke longsleeve wel winddicht was, maar dat is dan misschien die andere. Met vijf graden had ik ook niet zo’n kou verwacht, ik moet zo maar flink mijn best gaan doen om warm te blijven.
De groep staat nog te wachten. De loopmaatjes die zaterdag de Besthemerbergtrail hebben gelopen zijn er ook allebei. Het enthousiasme is nog even groot en er worden alweer plannen gesmeed voor een volgende trail.

nog een plaatje
We lopen op een rustig tempo naar een industrieterreintje, waar we oefeningen en de loopscholing doen. Hoezeer ik ook mijn best doe, de koude wind die om de hoek waait zorgt ervoor dat ik het niet warm krijg. Ik heb ijskoude handen.
De steigerungen brengen daar ook niet veel verandering in, dus ik vestig mijn hoop op het hoofdprogramma. Het blokje om is inmiddels wel bekend. Meestal doen we afwisselend de zijden op tempo en dribbelend, maar vandaag wordt het iets anders. We gaan een piramide lopen van 1 tot en met 4 minuten en weer terug, met daartussen 1 of 2 minuten pauze.
Het fluitje van de trainster is het startsignaal en als een kudde gaan we ervandoor. Ik had mezelf voorgenomen niet al te hard te lopen vanavond, maar als het lekker gaat, vind ik het erg lastig me daaraan te houden. Bovendien heb ik geen enkele spierpijn van zaterdag, dus wat let me?
Als we de bocht om gaan, komt de wind ons akelig koud tegemoet. De minuut is zo voorbij en we dribbelen terug naar de rest van de groep, maar dat hoeft van de trainster niet. Omdat we toch een rondje lopen, komen we elkaar vanzelf weer tegen.
Ook de twee minuten die volgen gaan goed. De voorste lopers lopen uit en ik blijf met een loopmaatje samen oplopen. Ik hoor het fluitsignaal niet, maar aan mijn loopmaatjes kan ik zien dat ik mag stoppen. Ook hierna hebben we maar 1 minuut pauze, dus voor we goed en wel uitgerust zijn, fluit de trainster alweer. Drie minuten nu. We lopen een volle ronde en ik blijf maar achterom kijken of ik het fluitje niet weer gemist heb. Duren 3 minuten zo lang? Eindelijk is daar het verlossende geluid. Dat was wel anderhalve ronde!
Na 2 minuten dribbelpauze gaan we voor de langste interval van vanavond: 4 hele minuten. Ik stel me in op 2 hele rondes. Verstand op nul, blik op oneindig en gaan. Onderweg krijg ik wat aanwijzingen van de trainster. Eerder nog dat ik mijn bovenlichaam beter stil moest houden en nu dat dat er al beter uitziet. Jaja, ik sla haar advies niet in die akelige wind.
Na 2 keer het blok rond te hebben gerend mis ik weer het fluitsignaal. Ik heb het nu inmiddels wel warm, ook op het stuk waar de wind ons stevig tegemoet komt.
Nu wordt het alleen nog maar korter en mijn loopmaatje zet vol overgave de 3 minuten in. “Nou nou, het is wel 3 minuten hoor!”, denk ik bij mezelf, maar ik volg hem braaf. Het lijkt minder lang dan de eerste keer.
Bij de 2 minuten die volgen ben ik de meest enthousiaste. Ik denk namelijk dat ik maar een half rondje hoef, maar dat klopt natuurlijk niet. Het is bijna een hele.
De laatste minuut gaat een stukje harder dan de eerste. We weten dat het de laatste is en dat is direct te merken. Met een stel andere loopmaatjes maken we het rondje al dribbelend af en met de hele groep gaan we vervolgens weer terug naar het beginpunt.
Iedereen wil van elkaar weten of er komend weekend gelopen gaat worden tijdens de plaatselijke winterloop. Ik was nog aan het twijfelen, maar ik ga toch wel voor de halve marathon denk ik. Inschrijven kan nog steeds.
Samen met de trainster loop ik al kletsend naar huis. Dat was in totaal alweer bijna 12 kilometer, een aardige score voor de maandagavond.

Foto Besthemerbergtrail: René Schraa

Geef een reactie

