Haasten

Voor de verandering kan ik nu weer eens op een rustig tempo naar de training. Best lekker om me niet te hoeven haasten. Ook vandaag zijn er twee trainers aanwezig, maar de trainster geeft aan dat zij gewoon meetraint. Ze wilde toch gaan lopen en bedacht dat ze dan net zo goed mee kon trainen met de groep.
Een autootje komt nog aangescheurd als we net vertrekken en er verschijnt ook nog een loopmaatje op de fiets. We lopen een keer heen en weer totdat iedereen bij de groep is aangesloten en gaan dan verder naar de parkeerplaats bij het zwembad. Hier kunnen we in alle rust in een grote kring onze oefeningen doen. De revue is er niks bij als we synchroon van ons linkerbeen op ons rechterbeen gaan staan.
Na de loopscholing doen we een vijftal korte steigerungen, waarna we een paar straatjes verder lopen. Het hoofdprogramma bestaat uit een ronde van zo’n 500 meter en eentje van 850 meter. Beide rondes worden om en om op 10-kilometertempo gelopen, waarna we een minuutje mogen pauzeren. We beginnen met de korte ronde. De snelste heren zetten de achtervolging op de trainster in en de rest van de groep valt al snel uiteen in kleinere groepjes. Het gaat zoals gewoonlijk weer te hard en na 2:15 ben ik weer terug bij de trainer. De minuut is zo voorbij en we starten met een aantal lopers tegelijk voor de langere ronde. Een éénrichtingsweg langs het spoor, een fietspad aan een doorgaande weg en vervolgens de wijk weer in. Dit mag straks echt wel ietsjes rustiger, bedenk ik tegen het einde. Er staat 3:49 op de klok. De minuut die volgt lijkt nu helemaal kort en de trainer geeft ook aan dat je zeker je rust moet pakken.
Daar gaan we weer. Over de stoep langs een hekje, rechtsaf een straatje in, wederom rechtsaf en dan met de bocht mee nog eens naar rechts. Nu klok ik 2:13. Wat nou rustiger?
Nog voordat de minuut om is, zie ik mijn loopmaatjes alweer vertrekken. Wat een enthousiasme! Ik draaf er snel achteraan, want het is wel prettig om met een paar mensen samen te lopen. Ons plan om iets rustiger aan te doen heeft maar een héél klein beetje effect. We doen 3 seconden langer over de grote ronde.
De kleine ronde gaat vervolgens opnieuw in 2:13, wel mooi constant dus. Mijn loopmaatje meldt bij de trainer dat zij er zo tussenuit knijpt. Ze is voorzitster en we hebben na de training een bestuursvergadering bij haar thuis. Als ze halverwege de grote ronde afzwaait, wordt haar plek ingenomen door het volgende loopmaatje. Een dame die nu net een jaar bij de club zit en steeds harder is gaan lopen. Samen komen we bij de trainer aan, op de hielen gezeten door de penningmeester en wel één hele seconde langzamer dan net.
De trainer twijfelt even of we nog een rondje mogen. De snelste lopers zijn net weg en ik geef aan dat we ze wel in kunnen halen door een stukje af te snijden. Dat is goed, dus met z’n tweetjes rennen we het straatje in, om bij het hekje tussen de huizen door te lopen naar de volgende straat. De snelle jongens zijn nog niet in zicht. We halen een paar andere loopmaatjes in en komen aan bij de groep, die zich inmiddels verzameld heeft. De snelle jongens komen er ook bij. Ze hebben ons niet eens in de gaten gehad.
Bij het teruglopen naar de startplaats ga ik via de kortste weg naar huis, want ik moet me snel douchen en omkleden om fris bij de vergadering aan te kunnen schuiven. Moet ik me vanavond toch nog haasten.

Geef een reactie

