Terug van weggeweest

Met gezwinde spoed begeef ik mij naar de carpoolplaats. Ik heb slechts 5 minuten voor de 1,3 kilometer. Gelukkig heb ik na een kilometer goed zicht op de startplek, dus ik kan zien waar m’n loopmaatjes heen gaan als ze vertrekken.
In mijn haast zie ik bijna onze voormalige trainer over het hoofd, die met z’n vrouw de hond aan het uitlaten is. Net voordat ik over wil steken, komt de groep in beweging en ik wacht ze op. We lopen nu de trainer in de rug en begroeten hem met z’n allen.
De trainer van vanavond is door ziekte al heel lang niet meer als trainer geweest. Een tijdje geleden trainde hij voor het eerst sinds lange tijd weer mee, vanavond staat hij weer voor de groep. De ene dag gaat het beter dan de andere dag.
We stoppen op een parkeerplaats voor wat losmakende en spierversterkende oefeningen. De loopscholing volgt daarna van het ene naar het andere parkeervak. Als we uitgehuppeld zijn, doen we er ook gelijk de steigerungen achteraan.
We lopen een stukje verder naar een woonwijk met huizenblokken en dwarsstraatjes. De trainer wijst een ronde van één blokje om aan, dat is 400 meter. Twee keer dat blokje is 800 meter. Dat gaan we om en om doen. Tijdens de keren dat hij meegetraind heeft bij de andere trainers, heeft hij gemerkt dat we over het algemeen veel te hard lopen bij dit soort intervallen. We krijgen dus ook een richttijd mee, op basis van 5 en 10 km wedstrijdtijden. Voor mij ligt dat ergens midden tussen de 1:36 en 2 minuten voor de 400 meter.
We starten en ondanks de richttijd gaat het toch weer erg hard. Hoe hard weet ik niet, want in plaats van de rondeknop heb ik per ongeluk op stop gedrukt. Niet zo handig.
Na ongeveer een minuut rust gaan we voor de 800 meter. Ik heb weleens gehoord van Yasso’s 800-jes. Dan loop je de 800 meter in je beoogde marathontijd in minuten. In dat geval zou ik er nu dus 3:56 over moeten doen. Echt in de buurt kom ik niet, want ik klok de dubbele ronde op 3:10. Nou vindt mijn horloge het ook niet helemaal 800 meter, dat scheelt weer een beetje. Volgens de mijne is het ongeveer 720 meter.
Samen met een loopmaatje zet ik de korte ronde weer in. De logisch denkenden onder ons begrijpen natuurlijk direct dat deze ronde dan ook geen 400 meter is. Ik klok hier ongeveer 320 meter in 1:25. Ondanks dat het geen 400 meter is, weet ik wel dat we te hard lopen, net als anders. Maar ja, het tempo is vol te houden en het voelt zo goed…
De dubbele ronde gaat nu in 3:07 en de enkele in 1:19. De pauzetijden variëren een beetje, maar ik blijf gezellig bij m’n loopmaatje. Nog eens de dubbele ronde, nu in 3:13. Dat is dus al beter. De enkele gaat in 1:20 en dan mogen we nog één keer de korte ronde doen, die weer in 1:19 gaat. Het rustiger lopen is dus niet gelukt. Kennelijk toch weer te enthousiast begonnen. Het is natuurlijk ook een idee om mijn PR op de 10 kilometer eens flink te verbeteren, dan mag ik wel zo hard lopen…
Als iedereen weer op adem is gekomen, gaan we terug naar de carpoolplaats waar we begonnen zijn. Het was fijn om deze trainer weer eens voor de groep te hebben. Met twee loopmaatjes loop ik terug naar huis. Als we afscheid nemen, wens ik ze succes bij de Zevenheuvelenloop komende zondag. Zelf kan ik helaas niet deelnemen. Nog een klein stukje naar huis en dan heb ik er alweer 9 kilometer op zitten.

2 reacties op “Terug van weggeweest

  1. mylifemyrun schreef:

    Klinkt als een lekkere training. Als je lopen met een groep vergelijkt met lopen alleen wat is het grote voordeel van lopen met een groep? Ik loop eigenlijk altijd alleen namelijk….

    • Elsa schreef:

      Het grootste voordeel is waarschijnlijk dat je een trainer hebt die je vertelt wat je moet gaan doen. Zo doen we loopscholing en oefeningen die ik niet doe als ik alleen ga lopen. Zo’n trainer kan ook een schema voor je maken of je vragen beantwoorden.
      Daarnaast zijn er natuurlijk de loopmaatjes, aan wie je je soms kunt optrekken. Het competitieve element maakt het ook leuk, al is gewoon een rustig loopje met loopmaatjes ook heel gezellig. Verder heb je een vaste trainingsavond, dus geen excuses meer om niet te gaan. Tot slot leer je medelopers kennen, waarmee je samen naar wedstrijdjes kunt gaan en die het wél leuk vinden als je over hardlopen praat. 😉

Geef een reactie

