Bergwerk

Deze week heb ik een berg werk te doen. Woensdag liep ik daarom ’s avonds, maar op vrijdag wil ik toch een rondje bij licht maken. Hoewel, rondje… Ik heb een route van 17 kilometer in mijn horloge gezet. Daarmee rijd ik voor mijn doen héél vroeg naar mijn werk, om de auto op het voorste parkeerplaatsje te droppen. Mijn collega’s zullen zich straks wel afvragen waar ik uithang.
Ik loop het industrieterreintje af langs een pand in aanbouw. Een nieuw industrieterreintje ligt al een paar jaar klaar om gevuld te worden, maar dat gaat nog niet zo hard, net als in de rest van Nederland. Via een olifantenpaadje snij ik een stukje af, zodat ik rustig over de stukken asfalt kan lopen.
Het fietspad naast de weg waar ik net overheen gereden ben leidt me richting Rijssen. Daar duik ik het bos in en laat zo de drukte van de ochtendspits achter me. Ik snuif de herfstgeuren op, terwijl mijn voeten over de gevallen bladeren gaan.

smal bospaadje
Op en neer golft het pad, met zo af en toe een flinke plas water. Links en rechts zijn allerlei paadjes, die erom vragen ook ontdekt te worden. Iets voor een volgende keer, want ik bedenk dat ik hier al veel te lang niet ben geweest. Volgens mij heb ik hier nog maar één keer eerder gelopen, met m’n collega, en dat is alweer een jaar geleden.

herfstbos
Langzaam stijgt het pad iets over de Rijsserberg en veel te snel naar mijn zin kom ik op een verharde weg uit, die ik oversteek. Achter een restaurant gaat het bos daarna gelukkig gewoon weer verder. Het valt me mee dat het lopen met het pijltje op mijn horloge nu zo goed gaat, ik verdwaal ook wel eens, zeker als er veel bomen staan.

bomen
Via een kaarsrecht fietspad ga ik nu op de snelweg af, waar ik naast een ecoduct oversteek. Een oude man wandelt voor me uit en als ik hem inhaal, merk ik dat hij muziek aan heeft. Dat had ik niet verwacht, toch voornamelijk door zijn leeftijd. Een hardloper komt me over een zandweg tegemoet. Jeneverbessen staan op een open stuk. Veel ervan zien er niet zo best uit. Op een steen is een bordje bevestigd waarop staat dat de A1 hier speciaal voor het “geheimzinnige bos” van de jeneverbessen met een bocht is aangelegd.

langs de jeneverbessen
Vanachter de sluierbewolking komt de zon tevoorschijn, om door een paar hoge naaldbomen te schijnen. De stralen zijn aangenaam warm, want de temperatuur ligt rond de 4 graden. Na de bomen word ik getrakteerd op een prachtig uitzicht over een grote vlakte met heide. Enorme paddenstoelen staan ervoor in het gras.

paddenstoelen

lekker zonnig
Ik geniet van de zon, die nu volop aanwezig is en me opwarmt. Na een tijdje mag ik linksaf, dwars door het heideveld heen. In het zachte zand staan veel sporen van paardenhoeven, maar daartussen ontdek ik ook de kleine sporen van een ree.

over de heide
Het is een heerlijk stuk om te lopen en voor ik het weet kom ik alweer op bekender terrein. Een stukje waar ik vaker loop als ik naar de Friezenberg ga, al dan niet met dezelfde collega.
Ik ga een hekje door, waar koeien achter staan te grazen. Ik herken de tekening nu: dit zijn Hereford runderen.

Hereford runderen
De oude man met z’n muziek loopt me nu tegemoet. Het zandpad is prima te belopen. Het is hier ook weleens erg mul. Ik sla af om aan de klim naar de top van de Friezenberg te beginnen. Naast het pad ligt een groep stenen. Die liggen daar vast niet zomaar.

groep stenen
Tussen de bomen door hup ik over de wortels omhoog. Het is pittig, maar dat is ook wel lekker. Ik word beloond met een prachtig uitzicht. De zon staat achter de berg en werpt een grote schaduw op het gebied voor me.
Blaadjes dwarrelen door de lucht en hoog boven me vliegen ganzen in V-formatie. Ze hergroeperen zich steeds weer.

uitzicht Friezenberg
Ik neem een andere weg naar beneden en kom op een zandweg terecht. Een breed pad voert me het bos uit, ik zie de zon al tussen de lange stammen doorpiepen. Langs de rand van een stoppelveld ga ik verder, nog een stukje bos in, waar varens en mossen langs het pad voor een groene touch zorgen tussen de herfsttinten.
Ik kom uit op een asfaltweggetje. Volgens mij is het vanaf nu alleen nog maar verhard tot aan mijn werk, dat nog een kilometer of 6 hiervandaan is. Ik sla af naar een klinkerweg, maar mijn horloge roept me tot de orde. Hier heb ik de route nog veranderd en ik kan een smal spoor op, dat me langs een aantal weilanden en stoppelvelden leidt. Een mountainbikepaadje zo te zien. Ik ben blij met deze extra onverharde kilometer.
De zon is schuilgegaan achter grijzige bewolking. Er zou best nog eens een spetter regen kunnen gaan vallen.

verrassingspaadje
Na mijn verrassingspaadje is het dan echt gedaan met de smalle paadjes. Ik steek een weg over en loop over de parallelweg verder. Rechts van me het glooiende landschap waar ik net vandaan kom, links wacht mijn werk. Voor het weggetje dat ik moet hebben staat pontificaal een bord dat de doorgang gestremd is. Zou dat ook voor voetgangers gelden? Het is meer dan een kilometer naar het viaduct, dat me naar de goede kant van de rijksweg moet brengen. Wat nou als ze dat viaduct net aan het vervangen zijn? Ach, ik gok het er maar op. Anders moet ik een heel stuk omlopen en daar heb ik niet zoveel zin in. Mijn maag geeft inmiddels aan dat de 2 boterhammen van mijn ontbijt alweer verbruikt zijn. Op de open weg heb ik de wind tegen en die voelt heel koud aan. Zelfs als ik mijn handen diep in mijn mouwen verberg, blijven ze koud.
Rood-witte paaltjes staan naast een lapje nieuw asfalt. Als dat alles is… dan kan ik er sowieso langs. Tot mijn opluchting is het viaduct inderdaad gewoon te bereiken. Er is verder ook niks te zien van wegwerkzaamheden.
Eenmaal aan de andere kant doemt al snel het pand waar ik werk op aan de andere kant van de snelweg. Hemelsbreed is het nog maar een paar honderd meter, maar ik moet nog wel anderhalve kilometer omlopen.

het eind in zicht
Achter alle bedrijven langs ren ik terug naar de auto, waar ik mijn klokje stop op precies 17 kilometer. Deze heb ik binnen. Kom nu maar op met die berg werk!

2 reacties op “Bergwerk

  1. Hilde schreef:

    Heerlijk zo’n run, dan kun je er weer helemaal tegenaan.
    Sowieso nu lopen met al die prachtige kleuren en het mooie geeft al een boel energie.

Geef een reactie

