Zwabberbeen

Een konijntje rent in het donker voor me weg. Vanuit een zijweg zie ik een loopmaatje aankomen en ik loop haar een stukje tegemoet. Na een zomers weekend is het vandaag echt herfst: wind, motregen en een stuk frisser, maar niet echt koud. Ik heb een nieuw jasje aangetrokken. Wind en regen, mooi om even uit te proberen dacht ik zo.
Zaterdag heb ik me met veel geduld in kunnen schrijven voor de Sallandtrail en ik heb ook meerdere loopmaatjes op de lijst gespot. Daar kun je natuurlijk leuk over kletsen tijdens het inlopen.
De trainer neemt ons mee naar een schoolplein, waar we in alle rust onze oefeningen en de loopscholing kunnen doen. Voor de steigerungen gaan we de straat op. We mogen er vier doen en ik merk dat ik weinig last heb van spierpijn van de Lemelerbergloop, slechts een klein beetje in de heupen. Het regent nauwelijks en ik heb de mouwen van mijn jasje opgestroopt, want het is best warm.
We steken over naar een bosachtig wijkje met grote huizen. Hier heeft de trainer twee rondes voor ons uitgedacht: de straat uit naar de ene kant en via een doorgaande weg weer terug, dat is iets tussen de 400 en 500 meter. Na een minuut rust gaan we daarna de andere kant op, ook de hele straat uit. Dit zal een ronde van rond de 700 meter opleveren. Ook dan mogen we maar een minuutje pauzeren.
De eerste ronde loopt de trainer voorop om de weg te wijzen. Echt ingewikkeld is het niet en na 2 minuten en 11 seconden staan we weer bij het begin. De minuut vliegt voorbij en met enkele loopmaatjes zet ik de grote ronde in. We kunnen mooi bij elkaar blijven en deze ronde wordt geklokt in 3:12.
In ons enthousiasme starten we iets te vroeg met de volgende ronde. Het lijkt nu wat sneller te gaan en dat klopt ook wel, want we lopen nu 8 seconden sneller dan de eerste keer. Als we terugkomen, zegt de trainer tegen mij dat ik een zwabberbeen heb, want mijn ene been draait wat naar buiten. Voor mij is het eigenlijk niks nieuws en ik heb er tot nu toe geen last van gehad, maar ik zou eens kunnen proberen wat netter te gaan lopen. Op filmpjes en foto’s zie ik weleens dat ik een iets gedraaide voet heb.
Ik krijg wat tips en we gaan na een iets langere pauze weer verder met de grote ronde. Ik heb geen idee of het lukt mijn zwabberbeen rechter te houden, maar ook deze ronde gaat wat sneller met 3:08. Ook in de kortere ronde probeer ik erop te letten. Deze tijd ligt met 2:06 mooi tussen de eerste twee in. In de pauze wordt er nog even druk bijgekletst met een ander loopmaatje en dan doen we nog een keer de lange ronde, waar we nog een seconde van afsnoepen. Dan vindt de trainer het mooi geweest en als iedereen weer bij elkaar is, gaan een paar lopers vanaf daar richting huis en met de rest lopen we terug naar de startplaats.
Met een groepje van vier lopen we vanaf daar het dorp weer in. Ik ben de eerste die afslaat. Ik heb weer een prima training gehad die goed was voor 9,8 kilometer in totaal. En bij dezen is mijn jasje helemaal goedgekeurd, al kan ik het beter bij iets frisser weer aantrekken.

Geef een reactie

