Blokjespiramide

In de koplampen van tegemoetkomende auto’s zie ik iets uit de lucht vallen. Ik voel het ook. Het zou motregen kunnen zijn, of een variant daarvan in sneeuwvorm. Motsneeuw dus. Het is maar één graad boven nul, dus in theorie kan dat.
We lopen in naar een nieuwbouwwijk. Na wat rekoefeningen gebruiken we de lichtbandjes van de trainer als bakens bij de loopscholing. Die wordt al snel best ingewikkeld, als we met het ene been moeten skippen en het andere recht moeten houden. En dat is nog maar het begin, want daarna wordt het 2 keer links, 2 keer rechts skippen, een soort huppelpasjes, om dat vervolgens nog eens af te wisselen met een enkele skipping tussendoor. Iemand vraagt waar dat nou goed voor is, maar ik denk dat ik het wel weet: het houdt ons mooi stil, want iedereen is geconcentreerd aan het skippen en tellen. De grijns van de trainer zegt genoeg.
Na een viertal steigerungen zijn we klaar voor het hoofdprogramma. We staan op een hoek en moeten een lange straat inlopen. De eerste afslag nemen we rechts, om met nog twee keer rechts weer op het beginpunt uit te komen. Dat is zo’n 400 meter. De tweede keer nemen we de tweede afslag, de keer daarop de derde en als laatste gaan we door tot het einde van de straat. Dat zijn dan opeenvolgend stukken van ongeveer 600, 800 en 1000 meter. Na de eerste twee intervallen mogen we een minuut rust, na de laatste twee anderhalve minuut. Daarna worden de intervallen weer korter, als een piramide.
Eén van m’n loopmaatjes heeft zondags tijdens een wedstrijdje nog een best PR gelopen, dus hij wil het rustig aan gaan doen. Toch starten we wel wat harder dan het 10 km tempo wat we zouden moeten lopen. Na het eerste blokje zie ik een tijd van 1:43. Als dat inderdaad 400 meter is, dan is dat wel ietsje te snel. Er zijn weinig mensen die de tijd van de rust bij kunnen houden, dus ik krijg na een minuut een aardig groepje met me mee. Ik heb er flink de sokken in, maar toch loopt mijn rustig-aan-maatje voor me uit.
De tijd van de 600 meter krijg ik niet mee, omdat ik meer op de rusttijd aan het letten ben. Ik moet natuurlijk wel op tijd aangeven wanneer we weer mogen starten. Het derde straatje lijkt precies op de eerste twee, met een klein grasveldje in het midden. Ik klok een tijd van 3:12, waarna we anderhalve minuut bij kunnen komen.
We lopen nu met drie dames achter de voorste heren aan. Een raar randje in het asfalt zorgt bij ieder van ons even voor een schrikmomentje, maar we kunnen onverminderd door. De tijd van de kilometer is 4:24. Ik mocht willen dat dat mijn wedstrijdtempo op de 10 kilometer is.
Na de langste ronde gaan we weer terug naar die van 800 meter. Dat was de bedoeling tenminste, want we lopen blind achter de heren aan en merken pas bij het rare randje in het asfalt dat we fout zitten. De heren draaien op dat moment net om, om terug te gaan en één straatje eerder te nemen. We lopen dus ineens voor ze uit en de rest van de groep loopt weer voor ons. Het blokje wordt zo wel een stukje langer en de trainer ziet met verbazing ineens andere mensen als eerste de hoek om komen.
We gaan weer terug naar het blokje van de tweede straat, waarbij we zelf opletten. Er lopen wat langzamere lopers voor ons. Dat is gek, die zouden nu een andere straat moeten hebben. Kennelijk hebben ze ergens iets anders gedaan.
We hebben nog precies genoeg tijd om ook het laatste blokje van 400 meter te doen. Nog even knallen, want het gaat echt lekker vanavond. En dat lukt, want met 1:33 loop ik dit blokje nu 10 seconden sneller dan de eerste keer.
Het was een lekker stevige training, waarin ik mijn energie wel kwijt kon. In totaal heb ik 8,5 km heb afgelegd.

De blokjespiramide

 

Geef een reactie

